Obscuritas

ThrillersandMore 03 februari 2023
Hans Rekke (professor) is een virtuoos en befaamde pianist die patronen herkent als een meester. Hij is erg op zichzelf, bipolair en zit zwaar aan de medicijnen, waardoor hij niet bepaald rustig en geordend overkomt.

In een woordeloze duisternis, een naamloze verschrikking. Was hij daar? Hij begreep hoe pathetisch en aanmatigend het was om zichzelf te vergelijken met gevangen die werden gefolterd, maar ergens benijdde hij hen.

Miceala Vargas is een sterke vrouw die zich staande weet te houden in een mannenwereld. Toch is ze erg onzeker over haar eigen kunnen en onderschat ze zichzelf regelmatig. Mensen die zich niet kunnen vermannen en die niet vechten voor hun recht, kan ze niet uitstaan. Obscuritas

Het is heerlijk om te zien hoe de professor aan kleine details genoeg heeft om te weten wat een persoon bezighoudt. Het is een moderne Sherlock Holmes en met Vargas aan zijn zijde kan hij de wereld weer aan en lossen ze samen misdaden op.

De zaak die ze samen op proberen te lossen is een interessante. Er zit meer achter dan je in eerste instantie denkt. Verwacht geen bloedstollende thriller, maar ga mee in de details die leiden tot een verrassend einde.

De schrijfstijl van Lagercrantz heb ik als erg aangenaam ervaren, met name de wisselingen in het vertelperspectief is erg prettig en houd je als lezer dicht bij het verhaal. De personages worden door Lagercrantz tot leven gebracht en ook dat zorgt ervoor dat het een interessant verhaal is om te lezen.

Met Rekke en Vargas haal je een onverwacht, maar sterk duo in huis en al snel raak je aan ze gehecht en wil je niet meer zonder ze! Het mag dus duidelijk zijn dat ik enthousiast ben en veel meer van dit duo wil lezen. Obscuritas

Spanning: 4,5
Plot: 5
Leesplezier: 4,5
Schrijfstijl: 4,5
Originaliteit: 4,5
Psychologie: 5

Obscuritas van David Lagercrantz krijgt van mij 4,5 ster.

Lilian

Meer recensies van ThrillersandMore