Robots met gevoel

Ton Jansen 30 januari 2020
Robots zijn populair in kinder- en jeugdboeken anno 2020. Van Peter Brown verscheen ‘De wilde robot’ en van Damien Love konden we de robotavonturen lezen in. ‘Robotjacht’ en het charmante prentenboek ‘Robot zoekt een vriend’ is erg fijn om te bekijken. Deze opsomming inslechte een willekeurige greep. Als vierde boek heb ik ‘ De laatste mens’ gelezen. Het verhaal wordt vanuit het perspectief XR_35 beschreven. De mensheid is uitgestorven door egoïsme en het streven naar veel te veel welvaart. De robot heeft een tweetal robotvrienden die leven in een strak georganiseerde wereld. Ze zijn geprogrammeerd om in de pas te lopen. Uit de band springen is er niet bij. Op een dag ontdekken ze Emma, de laatste mens, tenminste zo op het eerste oog.

De robots ontdekken dat de mensheid niet puur en puur slecht is.. Ze worden zelfs bevriend met Emma en brengen haar met gevaar voor eigen bestaan van punt A naar punt B. Op die plek blijkt nog meer menselijk leven te bestaan. Komen de robots in gevaar nu zij de kant van de laatste mens gekozen hebben, want jaagrobots worden ingezet om dissidenten te vernietigen.

De robotwereld wordt op originele wijze neergezet en knap volgehouden tot het eind. Een van de robots praat in de vorm van emoji’s, als tekeningetjes in het verhaal weergegeven.

Geslaagd sciencefiction verhaal, waarbij de robots hun gevoel laten spreken, dat verfilmd gaat worden. Alleraardigst verhaal voor lezers vanaf ca. 10 jaar.

Meer recensies van Ton Jansen