Gevoelige roadtrip

Ton Jansen 14 juni 2020
Met twee tussenpozen gelezen - soms komt er ander verplicht leeswerk tussen- deze boeiende roadtrip van Rosie, een meisje dat lijdt aan het downsyndroom. Ondanks dit gemankeerde leesavontuur is dit boek van Mel Darbon de moeite waard. Nou ben ik niet zo scheutig met vijf sterren, ik ben van mening dat dat alleen geldt voor de allerbeste boeken (uiteraard naar eigen smaak). Daarom heb ik vier sterren over voor deze young adult- romangegeven. Het is een gevoelig verhaal over Rosie die huis en haard verlaat en op zoek gaat naar Jack, haar grote liefde. Rosie is overigens zestien jaar en een paar maanden. Knap is de vertaling waarin Rosie op een bepaalde manier spreekt. Ook mooi verwoord is haar doorzettingsvermogen. Dat ze onderweg goede en slechte of zoals ze zelf zou zeggen ‘ slechteslechte’ mensen tegenkomt moge duidelijk zijn. Dat daarbij een zwerver met hondje zit die net weer goed voor haar zorgt en een meisje dat door een pooier wordt afgeknepen haar een warm hart toedraagt en haar beschermt voor misbruikers zijn kippenvelmomenten. Om af te sluiten: een mooi verhaal om enige leesuurtjes deelgenoot te zijn van een dapper, zelfstandig of zoals Rosie zelf zegt ‘ zelf-stan- meisje. Erg mooi vind ik ook het nawoord van de auteur waarin hij de inspiratie uitlegt voor zijn verhaal. Vooral de eigen ervaring met zijn gehandicapte broertje ontroeren daarbij.

Meer recensies van Ton Jansen