Slechte adem van hond Stinkie

Ton Jansen 18 maart 2023
Vanochtend bij de VoorleesExpress ook het prentenboek van Dav Pilkey voorgelezen. Het is getekend in felle, schreeuwende kleuren. Dieren doen het altijd goed en honden zeker. Het verhaal is overigens vertaald door Tjibbe Veldkamp.
Er was eens (zo begint het ook) een hond met de naam Stinkie. Hij woonde bij de familie Bom. Leuk gevonden (Stinkie Bom of Stinkbom). De hond heeft een groot probleem: haar vreselijke slechte adem. Het gaat zelfs zo ver dat de familie de hond moet verkopen. De kinderen willen dat uiteraard niet en proberen Stinkie te redden. Ze nemen haar mee naar een bergtop met een adembenemend uitzicht, een vreselijk spannende film en naar een achtbaan op de kermis. Niets helpt.
Als er op een nacht bij de familie Bom wordt ingebroken ... De goede verstaander heeft al geen woorden meer nodig.
Het is lekker dik aangezet. Dat kennen we van de graphic novels van Pilkey. De geestigheid is goed te zien in de tekeningen. Iedereen knijpt zijn/haar neus dicht of wordt van de stank grijs van ellende. Er zitten dus veel visuele grappen verstopt in de illustraties.
Ook het slot is veelzeggend in woord en beeld.
Een geestig prentenboek voor ca. 4 jarigen. Denk dat veel kleuters van dit boek zullen genieten.

Meer recensies van Ton Jansen