Menselijke relaties stellen weinig voor

UmbertoFear 06 januari 2024
‘De kaart en het gebied’ een roman uit 2010 van de Franse auteur Michel Houellebecq 1956 (pseudoniem voor Michel Thomas), het verhaal gaat over Jed Martin, een fictieve Franse kunstenaar die beroemd wordt door het fotograferen van Michelin-kaarten en schatrijk wordt met het maken van eigen kritische schilderijen.

Op een fototentoonstelling aan het begin van zijn carrière ontmoet Jed de beeldschone Russische Olga. Ze wordt door velen begeerd en heeft de mannen van Parijs voor het uitzoeken, maar ze kiest voor Jed. Haar carrière bij Michelin brengt haar al snel terug naar Rusland, maar Jed blijft in Parijs. Kunstenaar Jed Martin schakelt over op het schilderen, hij produceert meesterwerken met hierin bekende mensen, zoals ‘Bill gates met Steve Jobs’ en Damien Hirst met Jeff Koons”, geleidelijk wordt Jed een wereldwijd succes, hij wordt schatrijk.

Hij ontmoet de auteur Michel Houellebecq en vraagt deze de tekst te schrijven voor zijn catalogus en in ruil daarvoor biedt hij aan het portret van de schrijver te schilderen. Hierdoor plaatst de auteur Michel Houellebecq zichzelf als personage in zijn roman. Op meesterlijke wijze karakteriseert Houellebecq (de auteur) het personage Houellebecq. Het personage Houellebecq drinkt te veel, is antisociaal, heeft een pessimistische visie op onze samenleving, zwartgallig en depressief.

Houellebecq dwingt je om na te denken over diverse kwesties, hij bespreekt taboeonderwerpen, verwoordt het soms zo scherp als een mes. Het resultaat is een hele bijzondere leesbare roman, vooral omdat Houellebecq zich ditmaal minder shockend verwoord.

“De wereld heeft genoeg van mij.”

Meer recensies van UmbertoFear