Wie maakt de sneeuwpoppen?

UmbertoFear 21 februari 2024
‘De sneeuwman’ een Scandinavische thriller uit 2007 van de Noorse auteur Jo Nesbø (1960), hoofdpersonage is de aan drank verslaafde briljante eigenzinnige rechercheur Harry Hole, hij moet op jacht naar een seriemoordenaar die zijn slachtoffers voorziet van een sneeuwpop.

In de tuin van kleine Jonas staat onverwachts een grote sneeuwpop. Als Jonas ’s-nachts wakker wordt heeft de sneeuwpop een roze sjaal om, zijn kerstcadeau aan haar en zijn lieve mama is verdwenen.

Inspecteur Harry Hole vermoedt een verband tussen de vermiste vrouw en de verdachte brief die hij heeft ontvangen, waarin onder andere staat: “Bij de eerste sneeuw duikt de sneeuwpop weer op. Als de sneeuw weg is, heeft hij iemand meegenomen. Wie maakt de sneeuwpoppen?”

Door onderzoek blijkt dat er de afgelopen tien jaar elf vrouwen zijn verdwenen, allemaal op de dag van de eerste sneeuw. Harry Hole en zijn team maken jacht op de seriemoordenaar ‘De sneeuwman’, maar het lijkt er steeds meer op dat deze de boel manipuleert, hij laat Harry precies doen wat hij wil.

Jo Nesbø levert een huiveringwekkend meeslepende thriller van een hoog Stieg Larsson niveau af, het voelt aan als een perfecte leeservaring. Kortom een briljante misdaadfictie die ik iedereen van harte aanbeveel.

“Harry Hole vecht net als de schimmelman tegen zijn innerlijke onzichtbare demonen.”

Meer recensies van UmbertoFear