De zoektocht naar de Heilige Graal

UmbertoFear 06 februari 2024
‘De Da Vinci Code, uit 2003 is een code brekende intelligente thriller met in de hoofdrol kunsthistoricus professor Robert Langdon van de Amerikaanse auteur Dan Brown (1964), een fictieve zoektocht naar de Heilige Graal.

In Parijs loopt kunsthistoricus Robert Langdon een afspraak met de gerespecteerde bejaarde conservator Jacques Sauniere van het Louvre mis. Die blijkt kort daarvoor te zijn vermoord in zijn museum. Voordat de man stierf schreef hij o.a. ‘Zoek Robert Langdon’ en tekende cryptische aanwijzingen neer. Voor hoofdinspecteur Bezu Fache wordt Robert Langdon hierdoor een belangrijke verdachte van de moord op de conversator.

Cryptoloog Sophie Neveu (kleindochter van de vermoorde conversator) zij begrijpt dat Langdon in gevaar verkeert en helpt hem te ontsnappen voor de arrestatie van de politie. De cryptische aanwijzingen leiden hun naar de Priorij van Sion (een geheim genootschap dat de Heilige Graal verborgen houdt).

Bisschop Manuel Aringarosa het hoofd van Opus Dei is ook op zoek naar de Graal, hij stuurt zijn beresterke albino katholieke monnik Silas op pad. De bisschop en Silas krijgen instructies van de geheimzinnige Leermeester. Naast de politie zit ook de moordenaar van de conversator Robert en Sophie op de hielen.

Het razend spannende fictieverhaal neemt zoveel verrassende wendingen, dat je op een begeven moment niet meer weet wie je kunt vertrouwen. De Da Vinci Code is een absoluut meesterwerk, de thriller deed me vaak denken aan “De slinger van Foucault” van de Italiaanse roman auteur Umberto Eco.

“Blinde onwetendheid misleidt ons”

Meer recensies van UmbertoFear