Onafgedane zaken

UmbertoFear 11 januari 2024
‘Staatsgeheim’ een spannende thriller uit 2023 van de Amerikaanse auteur David Baldacci (1960), CIA-agent Jenny Silkwell wordt vermoord, voormalig US Army Ranger Travis Devine moet achterhalen wie haar heeft vermoord.

Het verhaal begint met een treinreis openingsscène tussen Geneve en Milaan. Twee misdadig uitziende mannen en een jonge vrouw delen dezelfde coupé als Travis Devine, hun doel is om Travis te liquideren. Hij weet beide mannen te doden maar de vrouw laat Travis bewusteloos achter, iets waarvan hij later spijt krijgt.

CIA-agent Jenny Silkwell is vermoord in haar geboorteplaats Putnam terwijl ze ‘onafgedane kwesties’ wilde oplossen. De top van Homeland Security maakt zich zorgen om de nationale veiligheid. Op haar vermiste laptop en mobiel staat gevoelige informatie, mogelijk zijn er geheimen gestolen.

In Putnam aangekomen wordt Travis Devine door de lokale bewoners onmiddellijk vijandig ontvangen. Hij ontmoet Dak Silkwell (Jenny’s broer), oneervol ontslagen uit het leger die nu tatoeëerder is en Alex Silkwell (Jenny’s zus) een getalenteerde kunstschilder met een duister verleden, ze is op jonge leeftijd aangevallen en verkracht. Zou dit iets te maken hebben met Jenny's behoefte om terug te keren naar Putnam en oude rekeningen te vereffenen?

Een eersteklas thriller bevat veel vaart en heeft een spannende plot, zit vol met potentiële verdachten. Dit boeiende boek leest als een pageturner waarvan ik enorm heb genoten.

‎“Iedereen heeft wel iets te verbergen.”

Meer recensies van UmbertoFear