Moeilijk en moeizaam

Valerie Meijer 19 augustus 2019
De debuutroman van Sander Pleij gaat over de jonge onderzoeker S. S heeft nog 24 uur voor de voltooiing van een baanbrekend manifest waarin hij het raadsel van het leven ontrafelt. Het manifest is het startschot voor de ontwikkeling van een zelfstandig denkende computer die dit keer niet wordt gevoed met algoritmen, statistieken, feiten en data, maar met de ideeën van kunstenaars, filosofen en schrijvers - de geesten die al eeuwenlang onvermoeibaar zoeken naar het antwoord op de vraag: wat ís de mens?
Gedurende deze Glorieuze Dag moet S echter ook zijn beroemde vader vertellen dat hij verliefd is op zijn halfzusje en dreigt een ontsteking in zijn rug hem het leven onmogelijk te maken.

Een vrij ingewikkelde beschrijving van het boek geeft ook een vrij ingewikkeld verhaal. Ik kreeg het boek naar aanleiding van een aanmelding voor een blinddate leesclub. Echter bij het binnenkrijgen van het boek, sprak het met eigenlijk al meteen niet aan. Het klonk ingewikkeld, niet mijn smaak. Toch, vanwege de leesclub heb ik de poging gemaakt. Helaas lijden mijn gedachten tijdens het lezen steeds een ander leven waardoor ik niet alles goed heb meegekregen van het boek. Tot de helft begreep ik er ook niks van. Voor mijn gevoel ging het verhaal van de hak op de tak en ik kon geen linken maken. Dit heb ik tot het einde van het boek ook niet kunnen doen omdat ik er eerlijk gezegd snel van af wilde dan dat ik het boek met aandacht echt heb gelezen.

Om het boek te begrijpen, wanneer je het daadwerkelijk leest, is enige voorbereiding of onderzoek naar sommige personages en woorden wel fijn.
Iedereen die van raadsels, onderzoek, kunst en ingewikkeldheid houdt en van een beetje uitdaging zou dit boek kunnen lezen.

Meer recensies van Valerie Meijer