Familiekroniek met drama's

veravb 01 december 2019
Na het geweldige Alleen Hij van Andrew Gross had ik best wel hoge verwachtingen van dit boek dat een heel andere setting heeft dan het eerder genoemde.
Dit verhaal speelt zich af in Amerika, jaren twintig van de vorige eeuw. De joodse familie Rabishevsky is naar New York geëmigreerd. Ze hebben het niet gemakkelijk, leven in armoede. Wanneer de vader dan ook nog overlijdt, moeten de kinderen inspringen.
Morris is de jongste van de jongens en de meest succesvolle, hij heeft al heel jong een eigen kledingbedrijf. Samen met de oudstse zoon leidt hij het bedrijf. Hij behandelt zijn personeel correct. De middelste zoon Harry is een klaploper, die wil wel veel geld maar zonder er iets voor te doen en komt in de criminaliteit terecht. In dit geval betekent dat vakbondsmaffia. Ze willen de bedrijven zogezegd beschermen door protectiegelden te vragen. Ook de werknemers moeten een duit in de zak doen waardoor veel bedrijven eigenlijk failliet gaan en de werknemers niets meer hebben. Goed vakbondswerk kan je dat niet noemen. Morris weigert toe te geven aan deze maffia en brengt daarmee zijn leven, maar ook dat van zijn familie en dat van Harry in gevaar.

Het idee van het boek is wel goed, maar het was allemaal wat te traag en te mak. Het staat bij de thrillers, maar ik vond het niet nagelbijtend spannend. Eerder een familiekroniek met de nodige drama's.

Meer recensies van veravb