Grenzen stellen

veravb 13 april 2020
Edgar Simon is arts in opleiding tot psychiater. Hij is nog jong en heeft al eens een fout gemaakt waardoor hij onder extra toezicht staat. Zijn vriendin heeft hem verlaten en zijn oma wil dat hij euthanasie voor haar regelt. Hij heeft zijn leven niet op orde.
Op een dag krijgt hij met Stella een nieuwe uitdagende patiënte. Ze heeft borderline en heeft al -tig keer zelfmoord proberen te plegen. Ze voelt zich al snel tot Edgar aangetrokken en dringt zich steeds meer op. Edgar is niet in staat grenzen te stellen en Stella gaat steeds verder.

De vraag kwam geregeld in mij op wie in dit boek eigenlijk de psychiater was en wie de patiënt want de rollen tussen Edgar en Stella konden gemakkelijk omgedraaid worden. Stella heeft al zoveel therapie gehad dat ze perfect weet wat ze moet zeggen en doen. Edgar is het groentje dat het eigenlijk niet zo goed weet, in theorie wel, maar in praktijk niet en dat er verscherpt toezicht is helpt hem ook niet.
Edgar had het nooit ze over mogen laten komen, had zijn grenzen moeten stellen in plaats van Stella iedere keer een stapje verder te laten komen.
De psychiatrie komt er volgens mij niet goed uit in dit boek, het heeft meer van een pillenfabriek aan de lopende band, hup de volgende, pillen erin en maak maar een nieuwe afspraak.

Meer recensies van veravb