Personages sterk neergezet

veravb 06 november 2019
Rechercheur Leon Coeur is momenteel geschorst en geeft les criminologie, lessen die zijn nichtje Hanna ook volgt. Hanna loopt moeilijk na een ongeluk. Tien jaar geleden werd haar vriendin Lena in een busje gesleurd, zij kon ontsnappen en liep daarbij onder een auto. Lena werd later dood teruggevonden. Een trauma waar Hanna nog altijd onder gedrukt gaat.
Leon heeft zo zijn eigen problemen, zowel privé als op het werk.
Het lijk van een vermiste journalist wordt gevonden in een park en Leon is gefascineerd door de moord. Hij gaat samen met zijn nichtje op onderzoek uit. Niet wetende dat hij dichter bij de waarheid is en bij de moordenaar dan ze zelf beseffen.

Een prima thriller en een mooi debuut dat mogelijk gevolgd kan worden door meer met Leon en Hanna in de hoofdrol. Wat miste ik? Echte spanning, het was allemaal een beetje gewoontjes, voorspelbaar zelfs. De twee hoofdpersonages zijn heel degelijk en diep uitgewerkt neergezet en daarmee heeft de auteur het zich volgens mij een beetje moeilijk gemaakt om bij volgende boeken nog veel toe te voegen. Ik weet niet of het de bedoeling is om van Leon en Hanna een reeks te maken, maar we weten eigenlijk al heel veel over deze twee. Het uitdiepen van de karakters heeft de spanning van het verhaal wat tegen gewerkt. Een terroristische aanslag in hartje Amsterdam tijdens de belangrijkste dag van het jaar wekt uiteraard wel de nieuwsgierigheid, dus dat zat wel goed, het begin was top.
Het is een boek waar je zo door vliegt, korte hoofdstukken maken het snel en bij tijden heel filmisch.

Meer recensies van veravb