Satirisch toekomstbeeld

veravb 26 juli 2019
Een satire, grappig, een parodie op ons huidige internetgebruik. Het boek houdt een overdreven spiegel voor. Zeg nu zelf, wie leest al die voorwaarden om toegang te verlenen aan apps, voor gebruik van websites? Niemand, we drukken OK en snel verder. Wie maakt zich druk om wat die webwinkels met onze data doen? Niemand, nog maar wat bij bestellen.
Zou het niet veel gemakkelijker zijn wanneer de winkel precies weet wat we moeten hebben en het dan ook al maar gewoon levert? Zelfs als je denkt dat je het niet nodig hebt, want zo slim is de winkel wel.
Algoritmes en kunstmatige intelligentie maken de dienst uit. Iedereen wordt in een bepaald niveau ingedeeld en uiteraard, hoe lager je niveau, hoe minder kansen je krijgt, een kaste systeem is er niets tegen.
Robots zijn er voor zowat alles in het huishouden, maar ook daarbuiten, praktisch al het werk wordt door robots of droides gedaan, de mens is ondergeschikt. Wanneer een droide zelfs meedingt naar het presidentschap, is de maat voor velen vol, maar protest is moeilijk.
Peter Werkloze is zo'n tegenstander, hij zit in een laag niveau en ligt een beetje dwars, of probeert dat toch.
Het land waar dit alles zich afspeelt is QualityLand, je betaalt er met een kus op een soort van tablet, zowat iedereen is ingeschreven, gewenst of niet, op een datingapp en de computer berekent welke partner best bij je past. Dat is niet altijd een succes.
Leuk boek, grappig, niet direct iets waar ik me veel zorgen om maak, zo'n vaart als in dit boek zal het niet lopen met de computers, robots, droïdes en weet ik wat meer. Het idee dat een mens een machine programmeert die zelflerend is en daardoor slimmer wordt dan de mens en de mens op termijn kan vernietigen, daar geloof ik niet direct in.
Het boek heeft een interessante opmaak, de witte bladzijden worden afgewisseld met zwarte bladzijden met witte tekst en deze bevatten als het ware stukjes uit een online nieuwsbericht en reacties daarop of een stukje van een blog of reclame. Goed gevonden.
Te veel humor kan remmend werken en dat was soms wel het geval.

Meer recensies van veravb