Depressie voor gevorderden

veravb 11 januari 2020
Houellebecq staat erom bekend dat zijn boeken vooral in Frankrijk ophef veroorzaken. Denk maar aan Onderworpen.
Dit boek gaat over Florent-Claude Labrouste, een man van eind de veertig met een depressie. Hij is landbouwingenieur en heeft er twee mislukte relaties opzitten. De overeenkomst met het leven van Houellebecq zelf, de studie en de depressie zijn opvallend.
Hij neemt Captorix, een middel dat het serotonine niveau regelt, maar wel enkele vervelende bijwerkingen heeft, zoals terugval in libido. Dat komt een relatie uiteraard niet ten goede.
Florent-Claude, die niet van zijn naam houdt en zijn ouders die uit het leven zijn gestapt dat verwijt, verlaat zijn huis en gaat op hotel leven, trekt een beetje van her naar der, ondertussen zijn leven overschouwend. Het lijkt een lange voorbereiding om er een einde aan te maken. Al is hij nog niet zo ver.
Wanneer hij bij een oud-student die een kasteel heeft en landbouwer is in een chalet mag wonen, krijgt hij een en ander mee van de landbouwprotesten. Hoe de EU de landbouwers de keel dichtknijpt om aan bepaalde quota te voldoen. Dat de auteur het niet heeft voor de EU lijkt me duidelijk.

Ik vond het geen leuk boek om te lezen, een boek dat over zo'n depressief persoon gaat. Daarnaast kwamen er enkele overdreven gedetailleerde seksscènes in voor waarvan ik me afvraag wat het eigenlijk bijdraagt aan het verhaal, behalve choqueren.

Meer recensies van veravb