Mooi debuut dat vonken geeft

vero13 08 maart 2024
Gert woont samen met zijn vrouw Kristien en dochter Lore in Brussel. Hij kampt echter met een burn-out en ze besluiten om te verhuizen naar het rustigere Limburg. Ze leren er hun enige buren kennen, een gepensioneerde dokter Jean-Paul en zijn vrouw Bernadette. Zij is plastische chirurge en heeft een praktijk aan huis waar ze samen met dokter Zamira esthetische ingrepen uitvoert. Dochter Lore ontmoet de jonge Argentijnse student Leo, die zorgt voor de paarden van het dokterskoppel. Gert laat zich overhalen om af en toe te helpen bij de dokters maar algauw ondervindt hij dat er vreemde praktijken gebeuren in het huis. Aan de andere kant van de wereld in Colombia volgen we het koppeltje Diana en Juan. Zij proberen met duistere zaakjes uit de armoede te geraken. Maar niet alles loopt zoals gepland en dat heeft zware gevolgen.

Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken waarbij continu geswitcht wordt tussen Gert en zijn familie, het bizarre dokterskoppel met hun personeel en een jong koppeltje Diana en Juan in Bogota. In het begin is het wat aftasten hoe alles in elkaar zit.

Het verhaal leest gemakkelijk en het is heel vlot geschreven. De beschrijvingen van de omgeving in Limburg met de mooie villa’s en wijken laten de lezer proeven van de serene en vreedzame sfeer. Dat staat dan weer in schril contrast met de buitenwijken van Bogota en de armetierige krotten afgedekt met golfplaten.
De karakters zijn heel uiteenlopend en ze hebben allemaal wel een speciaal kantje waardoor het toch wel vraagtekens oproept. De spanning laat wel even op zich wachten maar doordat de karakters verder worden uitgediept, stoorde dit niet. Je wordt wel benieuwd hoe het allemaal zal evolueren. Sommige zaken komen niet echt als een verrassing maar dan weet de auteur er toch een kleine draai aan te geven waardoor je toch verwonderd bent hoe het uitpakt. Wat me wel opviel is dat, vooral in het begin, tot in de kleinste details alles wordt beschreven en daardoor minder aan de verbeelding wordt overgelaten, een beetje tegen het principe ‘show don’t tell’.

Door de verschillende verhaallijnen en het uitdiepen van de personages blijft het boeien. Alhoewel er absoluut actie in voorkomt en sommige stukken best wel luguber zijn, is dit niet overheersend. Vooral de individuele standpunten van de personages en de impact van het gebeuren op hun handelingen, maken het interessant en best wel intrigerend. Zelfs een vleugje romantiek hangt in de lucht. De eindsprint mondt uit in een knallende finale, eentje die wel blijft nazinderen en je laat nadenken wat de gevolgen zullen zijn voor de personages… Een goed uitgedokterd plot en wie weet een vervolg???
Als debuut kan deze wel tellen! Benieuwd wat er nog uit zijn pen zal verschijnen, een auteur om in de gaten te houden…

Meer recensies van vero13