Schitterende historische roman!

vero13 02 juni 2023

Tara is een journaliste die werkt bij Actueel en die er een geheime verhouding op na houdt met de getrouwde hoofdredacteur Xavier. Stephanie haar collega en grote steun is niet blij met de keuzes die Tara maakt. Ze heeft een diploma geschiedenis waardoor ze verder kan doorstoten maar haar blinde liefde voor Xavier houdt haar vast.
Wanneer Tara naar de hermitage ‘Juwelen’ in Amsterdam gaat, wordt ze betoverd door de paarse baljurk die zou toebehoord hebben aan gravin Valeria Vygotski. Ze raakt in de ban van deze vrouw en is vastbesloten om te weten te komen wat er met haar gebeurd is en hoe haar leven gelopen is na de Russische revolutie. Haar zoektocht begint ze in Sint-Petersburg, waar ook haar moeder woont. Ze hoopt zo om enerzijds de band met haar moeder te versterken en anderzijds haar zoektocht naar de levensloop van Valeria te kunnen doorgronden.

De twee verhaallijnen worden afgewisseld en naargelang Tara vordert in haar onderzoek, komen we zo te weten hoe het Valeria en haar geliefde Vladimir het is vergaan. Zowel de obstakels die Valeria te beurt valt als de verwikkelingen in Tara’s leven worden uiteengezet en de karakters worden goed uitgediept waardoor de sympathie voor hen groeit. In Sint-Petersburg wordt Tara geholpen door een antropoloog die dan weer gebruik maakt van zijn vele connecties om het leven van Valeria uit te spitten.

In het Petrograd van begin 20ste eeuw word je als lezer meegetroond door de stad met al zijn pracht en praal. Heel indrukwekkende beschrijvingen van de statige huizen, de chique gewaden en de oogverblindende decoraties. Maar door de revolutie en de strijd tussen de adel en de bolsjewieken zal daar helaas niet veel meer van overblijven. Ook de kommer en kwel aan het front waarbij Vladimir talrijke vrienden en bondgenoten verliest, worden heel filmisch en hartverscheurend beschreven.

“Oude bekenden die elkaar na jaren tegenkwamen. De jaren hadden nieuwe lagen aan hun persoonlijkheid toegevoegd, als jaarringen aan een boomstam, maar diep vanbinnen waren ze nog hetzelfde als toen.”

Ondanks mijn beperkte kennis over de revolutie in Rusland, brengt de auteur de gebeurtenissen op een levendige en verstaanbare manier. Geen les geschiedenis maar goed verwerkt in het verhaal en rond het leven van Valeria. De wanhoop en de vele tegenslagen komen hard binnen en dat ervaar je ook tijdens het lezen. Onverdroten zet ze toch door ondanks de twijfel, de hoop die stilaan verdwijnt en honger en armoede die hen treft… Een hartverscheurend relaas dat je pakt. Maar ook de verwikkelingen in het leven van Tara brengen alles nog eens in een ander perspectief. Tara heeft een moeilijke jeugd achter de rug, en door de verschillende elementen die naar boven komen in het leven van Valeria, kijkt ze ook met andere ogen naar de banden en verhoudingen in haar familie.

Het plot zit heel goed ineen en de omschakeling tussen de beide verhaallijnen lopen heel soepel waardoor je de indruk krijgt dat je samen met Tara het onderzoek verricht. Naar het einde toe volgen nog een paar verrassingen waardoor alles op zijn plek valt.
Knap van de auteur om zo’n fascinerend verhaal met bloedstollende en meeslepende verhaallijnen neer te zetten en dan als extra punt ook historisch goed onderbouwd en leerrijk.
Topper!

Meer recensies van vero13