Psychologische thriller met een paranormaal randje

vero13 19 mei 2023
Lara Cains heeft er al een bewogen leven op zitten. Op 16-jarige leeftijd verlaat ze haar ouderlijk huis, haar religieuze ouders kunnen niet met haar ‘vreemd zijn’ omgaan. De stem in haar hoofd krijgen ze er niet uitgestampt of uitgeslagen waardoor ze opstapt. Wanneer haar beste vriendin zelfmoord pleegt blijft ze helemaal alleen achter. Na een groepssessie bij haar psychiater wordt ze gevolgd en verkracht en na een volledige black-out ligt haar aanvaller dood naast haar. Ze vlucht weg en ze vertikt het om zich nog voor iemand open te stellen tot ze een kamer huurt bij Lotte. Wanneer ze tijdens een wandeling toevallig haar psychiater tegenkomt, spreken ze af om iets te gaan drinken. Dit brengt een hele reeks van gebeurtenissen in gang waarbij Lara volledig in het duister tast naar het ‘hoe ‘ en ‘waarom’.

Het verhaal begint in 1976 waarbij 2 geleerden de handen in elkaar slaan in een hopelijk baanbrekend onderzoek met grensverleggende resultaten. Daar wordt verder dieper en uitgebreider op ingegaan maar het zorgt al voor een speciale sfeer.

In het heden leren we Lara kennen, een complexe jonge vrouw die vecht om haar verleden los te laten. Het begint allemaal heel mysterieus, want dat Lara problemen heeft, is wel duidelijk. Wat die problemen zijn en wat haar huisgenote Lotte, haar psychiater Christiaan en dan ook nog de politie er mee te maken heeft, dat blijft nog 1 groot vraagteken. Het is leuk om als lezer direct gestort te worden in het verhaal maar het was moeilijk in het begin om duidelijkheid te krijgen. Je weet niets en wanneer dat efkens blijft aanhouden, geraakte ik wat gefrustreerd omdat je de context niet ziet of snapt. De ene na de andere personage worden geïntroduceerd maar je krijgt de verbanden en verhoudingen niet mee. Daardoor vond ik het wat moeilijk om echt in het verhaal te komen.

De auteur schrijft op een heel beklijvende wijze hoe Lara zich voelt en alle emoties die ze ervaart. Aan alles merk je dat ze een muur rond zich heeft opgetrokken en alhoewel haar geest zich wil openstellen bemerk je de tegenstrijdige signalen die haar lichaam uitstraalt. Heel mooi beschreven en soms ook beangstigend. Lara heeft een gesloten karakter maar zou zo graag haar hart willen uitstorten. Ze voelt zich uitgesloten van alles en iedereen en een buitenbeentje. Vooral de afkeer tegenover alles wat met godsdienst te maken heeft, komt duidelijk naar boven en dan vooral de opgelegde regeltjes en wetten. Een diepgewortelde persoonlijke ergernis van de auteur komt efkens boven piepen (smile). Ze is enerzijds rebels en doet haar eigen goesting, maar anderzijds hunkert ze naar liefde, goedkeuring en aandacht.

“Ik was zestien toen ik hierheen vluchtte en vond het heerlijk, veel beter dan het conservatieve dorp waar ik vandaan kom en waar de hoeveelheid inteelt het aantal bij elkaar opgetelde hersencellen oversteeg. Hier was het mogelijk om ergens naar binnen te gaan, urenlang te spreken met vreemden en vervolgens in de massa op te gaan en te verdwijnen.”

De schrijfstijl is heel beladen en vol emoties en vooral met een dosis cynisme, die dan weer perfect past bij het karakter van Lara. Sommige zinnen komen wat bot en cru over maar strookt dan weer met de context van het verhaal, een beetje ‘je m’en fou’ mentaliteit die Lara laat uitstralen, maar die diep van binnen toch een peperkoeken hartje heeft.
Als lezer voel je aan alles dat er iets niet klopt, maar net alsof je naar een beeldscherm kijkt zonder klank, er komt niets binnen, alles blijft troebel en de ware toedracht een mysterie. Wanneer Lara bemerkt dat verschillende personen haar in de gaten houden, begint er een cascade aan gebeurtenissen. Er wordt een versnelling hoger geschakeld en de intensiteit neemt op alle vlak toe. Nergens voelt ze zich nog veilig en zelfs de enige personen die ze vertrouwde, doen haar wankelen en twijfelen. Naderhand begint alles een beetje een plek te krijgen en kun je als lezer beter volgen wat er zich allemaal speelt en heeft afgespeeld.
Het verhaal is aan de ene kant een psychologische mindfuck en aan de andere kant voor mij iets te veel naar het paranormale neigend om me helemaal in te pakken. Maar dat is dan puur een persoonlijke leeservaring. Ondanks de moeilijke start geraak je wel meer betrokken in de vreemde toestanden en gebeurtenissen. Het is absoluut een goed verhaal en mooi uitgewerkt plot, heel meeslepend en aangrijpend.

Een aanrader? Absoluut! Minder mijn genre maar gelukkig hebben we allemaal unieke smaken en goestingskes.

Meer recensies van vero13