Origineel en bizar verhaal

vero13 05 mei 2023
Liz, een TV-producer van 49 jaar, kampt al een hele tijd met slaapproblemen. Ook Robin een zangeres van een bandje en de jonge vader Jonathan krijgen het zwaar te verduren door hun gebrek aan slaap. Op aanraden van hun naasten schrijven ze zich in voor een experimentele slaaptherapie in een voormalige abdij. Allen zouden ze liever ergens anders zijn en zeker wanneer ze alle telefoons en mogelijke communicatiemiddelen moeten inleveren. Als er midden in de nacht een medewerker dood wordt gevonden op de badkamervloer slaat de paniek toe maar communicatie naar de buitenwereld is niet mogelijk en ook alle toegangspoorten en deuren zijn vergrendeld. Er wordt een psychologisch spel gespeeld waarbij ze opdrachten krijgen voorgeschoteld met als beloning eten en drinken. Weigeren is geen optie maar ook de fel begeerde slaap waar ze zo naar hunkeren lijkt verder weg dan ooit. Zullen ze er in slagen om dit lugubere oord te ontvluchten of gaan ze allemaal ten onder in de waanzin die hen parten speelt?

In de proloog krijgen we een korte toelichting over de opzet van het programma en dat klinkt allesbehalve geruststellend. De 3 hoofdpersonages Liz, Robin en Jonathan vertellen beurtelings hun kant van het verhaal. Daarbij worden ook stukjes voorgeschiedenis en familiale problemen bloot gelegd. Hierdoor krijgen we een beter beeld over hen en ook een tipje van de sluier over de oorzaken van hun slapeloosheid. De onzekerheid en uitzichtloosheid waarmee ze allemaal mee te kampen hebben, worden treffend verwoord en ook de typische vooroordelen, waarvan iedereen wel een handje van heeft, worden niet geschuwd.

“Het was misschien een beetje te sterk uitgedrukt, maar ze voelde zich als herboren, dus wat deed ze hier eigenlijk tussen al die psychiatrische patiënten? Want het was niet alleen die verwarde klant van de supermarkt, alle aanwezigen in de abdij waren raar. Zo had je een jonge verwarde gast in pyjama waar geen zinnig woord uit kwam, er was een opgefokte vrouw van middelbare leeftijd die er meteen op hoge poten vandoor ging toen bleek dat ze haar telefoon moest inleveren en dan had je ook nog de ongezond dikke man die alleen maar zat te zweten en te puffen.”

Op een indringende wijze schrijft de auteur over de verschillende persoonlijkheden en ook hoe hun verleden een invloed heeft gespeeld op hun karakter en leefwijze. Slapeloosheid is nooit een alleenstaand feit maar een gevolg van onverwerkte gebeurtenissen en trauma’s uit het verleden. Dit komt duidelijk naar voor maar wordt wel heel subtiel gebracht. Met kleine brokjes informatie komen we steeds iets meer te weten over de thuissituatie en die is soms wel heftig en verrassend. Het mooie ervan is dat je ook als lezer al een oordeel klaar hebt maar dat toch niet alles is wat het lijkt.
De spanning laat even op zich wachten maar wordt dan geleidelijk aan opgebouwd en samen met de toenemende verslagenheid van de deelnemers, de uitputtende en zenuwslopende technieken die worden toegepast en de ene tegenslag na de andere die ze moeten verwerken, krijg je een mooi beeld van de krankzinnige en weerloze toestand waarin ze zich bevinden. Soms was het een beetje over de top om realistisch te blijven maar dat benadrukte dan weer wel de hopeloze situatie. Bizarre wendingen maken het nog iets mysterieuzer maar wat er daarna volgt is wel een heel goed en ingenieus uitgewerkte finale van het spel.

Meer recensies van vero13