Origineel reisverhaal

Vicky 05 april 2021
Dit boek neemt de lezer mee op een reis langs het prachtige Noorwegen, we stappen aan boord van een boot en gaan de Noorse kust afvaren met als doel de Aurora Borealis te mogen aanschouwen. Dit wordt ook duidelijk als je de cover van het boek bekijkt. Maar voor vier reizigers heeft deze reis een heel ander doel, zij buigen zich als deelnemers aan een boekenclub, over het zware onderwerp van het boek 'Schuld en boete', van Dostojevski. Is iedere mens in staat tot moord, en kan je met deze schuld leven? Noor, Magnus, Frode en Katja beslissen dat ze het antwoord op deze vraag willen vinden door zelf iemand te gaan vermoorden. Moeilijker wordt het als deze 4 personages elkaar eigenlijk niet kennen, dat hun karakters en levens helemaal anders zijn, en dat het vinden naar het geschikte slachtoffer helemaal niet zo gemakkelijk is als ze aanvankelijk gedacht hadden. Wie verdient de dood meer dan een ander?
Het verhaal is heel beelden verteld, en neemt je echt mee op deze reis. Het neemt de grimmige, donkere sfeer weg die vaak in thrillers hangt, het geeft een balans tussen een donker onderwerp en een hoopvol gevoel van op vakantie te zijn. Het boek leest heel vlot en is perfect voer voor leesclubs, je kan echte gesprekken en discussies op gang brengen over dit boek.

Meer recensies van Vicky