Een ouder boek, herlezen als achtergrond bij een lessenreeks die ik komend jaar mag geven. Mooie introductie in de rock van de jaren 70. Terug naar de wortels in de vroege jaren 50, de zwarte muziek van de VS die een enorm stempel drukte op alle pop (en jazz en veel klassiek) van daarna. Goede achtergronden, waaronder de techniek, de commercie en de media, die sturende krachten waren achter het ontstaan van de rock. En natuurlijk de vele (vaak zwarte) artiesten die in hun eigen tijd veel te weinig waardering kregen voor hun prachtige muziek.
Eerder was ik afgeknapt op de abominabele Nederlandse vertaling (voor Loeb), maar dus terug naar de bron. Gaat voor mijn smaak net wat te diep in op details, zoals de profielen van de platenmaatschappijen. Maar hij houdt strak vast aan een uitstekende analyse en verbindt daar logische conclusies aan. Dat ik het wat smaak (en oordeel over de muziek) betreft niet altijd eens ben met de schrijver (uit de jaren 70), maakt het alleen maar leuker.

Reacties op: Klassieker: goede analyse en helder betoog

The Sound of the City: The Rise of Rock and Roll - Charlie Gillet