Fijne leeservaring

Wemmie 16 juni 2023
Voor uitgever Letterrijn mocht ik Alsof ik nooit heb bestaan van Johnnie Bollé proeflezen en dat was zeker een plezierige leeservaring.
Gabriël heeft lange tijd in de gevangenis doorgebracht en kreeg weinig tot geen bezoek. Het leek alsof hij voor de buitenwereld niet meer bestond. Na zijn detentie probeert hij onopvallend door het leven te gaan om zo weinig mogelijk op te vallen. Het is een verborgen verleden die hij niet meer kan uitwissen. Ook bestond hij niet voor zijn moeder, de dood van zijn zusje en zijn vader lieten diepe wonden achter. Toen Gabriël vertelde over zijn homoseksualiteit bestond hij ook niet meer voor zijn moeder.
Hoe kan Gabriël verder gaan met zijn leven als zijn grote liefde ook niet meer leeft?

Het is een boeiend en spannend boek. Er wordt gewerkt met perspectiefwisseling en de verschillende tijdvakken passen ook heel goed bij het verhaal. Op deze manier leer je Gabriël goed kennen en krijg je een goed beeld van wat er twintig jaar geleden is gebeurd.
Olivia de jeugdvriendin van Gabriël speelt een grote rol in het verhaal. Door haar toedoen belandt Gabriël in de gevangenis.
Olivia is getrouwd met haar jeugdliefde Hugo en heeft genoeg te stellen met haar oudste dochter Merel.
Dan wordt plotseling hun jongste dochtertje Camille ontvoerd en iemand genaamd Wolf eist de ontvoering op. Al gauw wordt Gabriël verdacht.
Bollé schrijft beeldend en de personages zijn aansprekend.
Op het laatst zit er nog een fraaie plotwending die ik niet aan zag komen.
Johnnie Bollé laat zien dat hij een auteur is die weet hoe hij de lezer kan boeien.
Letterrijn en Alexander Roessen bedankt voor het beschikbaar stellen van deze thriller.

Meer recensies van Wemmie