De enige zekerheid die we hebben is de dood

Wemmie 18 december 2023
Namens de Club van Echte Lezers las ik Stervelingen van Fokke Obbema.
De auteur wordt in 2017 zelf geconfronteerd met de dood door een hartstilstand. In de jaren die volgen houdt hij zich bezig met levensvragen. Veel van deze interviews worden gebundeld.
In het boek Stervelingen komt de vraag aan bod hoe we met de dood om gaan, vermijden of verdringen we de dood of gaan we leven in het besef van onze sterfelijkheid.
Er komen drie categorieën aan de orde in het boek, mensen die op afzienbare tijd de dood onder ogen moeten zien, anderen die geconfronteerd werden met hun sterfelijkheid en een groep die zich professioneel met de dood bezig houdt.
De geïnterviewden werden geportretteerd door Stephan Vanfleteren. Dit zorgt voor een extra dimensie bij de verhalen.
Elk gesprek kent dezelfde opbouw, er is een introductie van de persoon, een levensloop, werkzaamheden en de visie op sterfelijkheid.
Het is geen boek om even snel door te lezen, het vraagt om bezinken en bezinnen. Het gaat niet alleen over de dood maar ook over het leven, leven en iets achterlaten.
De verschillende inzichten kunnen ook voor professionals een leidraad zijn en voor ons als lezer kun je er uit halen wat van toepassing is.
Zelf ben ik vorig jaar geconfronteerd met mijn sterfelijkheid en dit boek ervaar ik als zeer troostend.

Fokke Obbema legt zich sinds 2018 voor de Volkskrant toe op zingeving. Daarvoor was hij onder meer specialist China en Europa, chef van de economieredactie, Frankrijk-correspondent en commentator. Eerder schreef hij China en Europa, De zin van het leven en Een zinvol leven. In 2022 maakte hij samen met zanggroep Wishful Singing de theatervoorstelling De zin van het leven. In zijn nieuwste boek, Stervelingen, zijn de interviews gebundeld die hij hield met 41 personen die geconfronteerd zijn met de dood of die vanuit hun professie veel met de dood te maken hebben.

Meer recensies van Wemmie