Zeer indrukwekkend boek

Wendy Koedoot 13 maart 2020

Dit boek is gebaseerd op waargebeurde verhalen van de grootouders van de auteur. In de Tweede Wereldoorlog besluiten de jonge kleermaker Herman en zijn vrouw Jo het veilige Kampen te verruilen voor het gebombardeerde Rotterdam. Dit blijkt een enorme misrekening te zijn. Er volgen een aantal traumatische jaren met een levensgevaarlijke vlucht midden in de Hongerwinter. Als dat maar goed gaat.
Ondertussen zijn de Geallieerden onderweg naar Europa om de Duitsers te verslaan.
Het is een heftige periode.

Het verhaal van Herman en Jo wordt verteld door Jo zelf, aan haar 12 jarige achterkleinzoon Sem. Sem moet een opdracht maken voor school en hij wil alles weten over deze gruwelijke periode in onze geschiedenis. Jo vertelt het verhaal zoals zij het heeft meegemaakt, maar onder andere ook het verhaal van de Poolse partizaan, de verzetsstrijder, de soldaat en de generaal en dat van de Joodse onderduiker. Doordat het vanuit meerdere personages wordt beschreven, krijg je een compleet beeld van wat er toen allemaal gebeurd moet zijn.
Je kan je inleven in de situatie en snapt waarom de personages deden wat ze dachten dat goed was. Om het nog echter te maken, zitten er foto’s in het boek van enkele van de gebeurtenissen of personages. Dit is indrukwekkend en verhelderend, zeker voor Sem. Hij valt van de ene verbazing in de andere… is dat allemaal echt gebeurd? Wat hebben ze toen veel meegemaakt. Dit verhaal moet voor altijd bewaard blijven.

Vanaf het begin wil je weten hoe het volgens Jo gegaan is, je hoopt dat alles goed afloopt met iedereen maar je weet wel beter...Gelukkig kan Jo het navertellen en zijn de waargebeurde bewaard gebleven voor onze generatie.

Robert Terpstra heeft hiermee een indrukwekkend maar toegankelijk boek geschreven voor iedereen die geïnteresseerd is in verhalen over de WO II. Het is niet het zoveelste boek over de oorlog maar voegt naar mijn idee ook echt iets toe door de manier waarop dit beschreven i

Meer recensies van Wendy Koedoot