Een kijk in de wereld van de mennonieten

Wendy 01 februari 2020 Hebban Team
Jolina Petersheim studeerde Engels en communicatie aan de Universiteit van Cumberlands. Naast het schrijven van romans en non-fictieboeken schrijft ze ook voor uiteenlopende media als radioprogramma’s, non-fictieboeken en talloze online en printpublicaties. Jolina en haar man delen dezelfde unieke Amish- en mennonitische achtergrond die zijn oorsprong heeft in Lancaster County, Pennsylvania, maar wonen nu in de bergen van Tennessee met hun jonge dochter. Dat Jolina een Amisch- en mennonitische achtergrond heeft dat merk je doorheen het boek, stukken uit de bijbel en een kijk in de wereld van de mennonieten.

*1995 Winslow Beth, is student assistent van dokter Thom Fitzpatrick. Als Thom vraagt of Beth draagmoeder wil worden van hun kind, twijfelt ze geen moment. Als ze zwanger is merkt ze dat de vrouw van Thom koud en dominant is, toch met de mantra 'dit is een zakelijke overeenkomst' probeert ze afstand te doen van haar spijt en achterdocht. Als ze 17 weken zwanger is blijkt na een echo dat er mogelijk een genetische fout is bij de baby. De Fitzpatrick's willen dat ze abortus pleegt, als Beth dit hoort vlucht ze weg en zoekt hulp bij Hopen Haus, een opvanghuis van de mennonieten voor ongetrouwde moeders.

2014 Rhoda is hoofd in Hopen Haus, jaren helpt ze kinderen ter wereld en toch staat er een muur rond haar, een muur om het verleden buiten te houden. Een muur ter bescherming van een gebroken hart, als alleenstaande moeder Amelia voor haar deur staat, brokkelt haar muur van zelfbescherming steen voor steen af. Kan Rhoda het verleden buiten houden?

Het verhaal wordt afwisselend door de ogen van Beth, Rhoda en Amelia gezien, heden en verleden lees je afwisselend. De gedachte van de personages zijn schuin gedrukt, hierdoor krijg je echter een goed beeld van de personages, hun beslissingen, hun verdriet. Het is een boek vol geheimen, geheimen die bladzijde na bladzijde onthult worden. Mij stoorde wel de vele medische termen als leek in de medische wereld heb ik wel wat opzoekwerk verricht. Je kan het boek eigenlijk in twee delen zijn, waar het verhaal in de eerste helft zeer boeiend was en je als lezer wordt geprikkeld door al de geheimen, wordt het naar het einde toe onrealistisch en is er te veel toeval. Af en toe krijg je (vooral in het nawoord) een promotie van de bijbel en God. Toch blijft de rode draad in het verhaal overeind en dat is het thema moederschap.

Meer recensies van Wendy