Levenswijsheden in woord & beeld!

Wendy 28 maart 2023 Hebban Team
Geïnspireerd door boeddhistische filosofie en spiritualiteit begon James Norbury aan het tekenen en schrijven van dit wonderlijk mooi boek. Zelf had de auteur, kunstenaar een moeilijke tijd achter de rug en vond zijn troost in de woorden van de Boeddhistische leer, hierdoor kwam de auteur op het idee om Grote panda en Kleine Draak een stem te geven.

Het doel van de auteur was om oude spirituele wijsheden in een meer toegankelijker jasje te steken en dit doel heeft Norbury bereikt. Jong & oud kunnen genieten van de mooie citaten, de jonge lezers worden begeleid met mooie pentekeningen waardoor de citaten beter te begrijpen zijn. Tekeningen die kunnen ondersteunen en mooie visuele details geven rond de wereld van de panda en de draak. Een boek vol levenswijsheid in woord en beeld.

De Grote Panda en Kleine Draak is geen écht verhaal, al bestaat het boek wel uit vier delen (zomer, herfst, winter en lente) toch kan je het boek van voor naar achteren lezen of op een moeilijk moment in je leven open slaan.
Het geheel blijft genieten, handvatten om je aan vast te houden, troostende woorden wanneer het allemaal fout loopt en vooral zelfrelativering. Handvatten waar iedereen wel eens naar wil grijpen, maar ze in het donker niet meer ziet.

De pen van de auteur is er één van beeldspraak, metaforen en vergelijkingen, korte dialogen tussen Grote panda en Kleine Draak die zeer herkenbaar en tastbaar zijn in ons eigen leven.

‘De bladeren sterven af,’ zei Kleine Draak.
‘Wees niet bedroefd,’ zei Grote Panda.
‘In de herfst laat de natuur ons zien hoe mooi loslaten kan zijn.’

Neem een tasje thee – de rode draad in het boek – en geniet! Een must have onder de troostboeken.

Meer recensies van Wendy