Debuutthriller met een persoonlijke touch

Wendy van Lierop 22 oktober 2023
In de debuutthriller ‘Dodelijke afloop’ van Stig Abell leren we Jake Jackson kennen. Hij is een ambitieuze rechercheur uit London. Toch gooit hij zijn hele leven om als hij de erfenis van zijn oom ontvangt. In het afgelegen Little Sky staat een boerderij voor Jake klaar. Zijn oom heeft overal aan gedacht. Veel zaken zijn voor vele jaren betaald en er is zelfs een bankrekening op naam van Jake waar hij van kan leven.

Het nieuwe leven bevalt Jake prima en hij weet zich goed te vermaken zonder alle luxe van zijn leven in London. Dit zorgzame leven verandert alsl hij tijdens een jaarlijkse speurtocht een tas met menselijk botten vindt.

Het verhaal wordt vanuit Jake verteld. De sfeer van de woonplek wordt zeer geloofwaardig beschreven. Als lezer krijg je een kijkje in het leven en de gedachtes van Jake. De dagelijkse beslommeringen die horen bij een verhuizing en het opnieuw leren kennen van een woonplek spelen een grote rol in het verhaal.

Stig Abell put regelmatig uit oude klassiekers om het verhaal kracht bij te zetten. De oom van Jake, Adam, laat een ware bibliotheek achter. Dit is toch de droom van elke lezer.

Dodelijke Afloop is een Whodunit met persoonlijke sfeer. Je speurt als lezer met Jake mee. Zijn angst wordt levens echt beschreven. Het voelt alsof je hetzelf ervaart. Dit geeft het verhaal body en kracht.

Dit debuut smaakt naar meer. Dodelijk afloop krijgt van mij 4 sterren. Het e-book heb ik gekregen van HarperCollins.

Meer recensies van Wendy van Lierop