Zie je zelf

wilma 27 december 2021 Boekverkoper
Wie zouden we zijn als we andere keuzes hadden gemaakt? Hiermee begint de achterflap en was voor mij de uitdaging om dit boek te willen lezen. Was niet bekend met de auteur Hervé Le Tellier.
Het verhaal gaat over een passagiersvliegtuig dat land en drie maanden land exact hetzelfde vliegtuig met dezelfde inzittende nog een keer.
De passagiers van het eerste vliegtuig leven hun leven door en komen drie maanden later zichzelf tegen.
Voor mij was het een zoektocht in de vele personages. Het boek bestaat uit drie delen waarvan deel twee het meest geestig is geschreven. Zeker een boek met een hele bijzondere lading waarin religie, filosofie en humor voldoende aan bod komt.
Vele mooie zinnen waarvan de volgende voor mij er zeker veruit uitsprong: geen enkele schrijver schrijft het boek van de lezer , geen enkele lezer leest het boek van de schrijver.
De confrontatie met jezelf en de vraag of de keuzes die je gemaakt hebt, hadden op de vele personages allemaal een hele eigen verschillende beleving. Dit was de kracht van het boek. Jezelf zo kunnen inleven in de personages en dan tot zo, n plot verhaal te komen. Religie komt ook om de hoek kijken en zorgt voor de nodige humor.
De titel Anomalie vertaalt alles waar het allemaal om draait. Het boek is op een paar punten niet geheel correct taalkundig, maar het bijzondere is dat er op pagina 252 wordt verwezen naar een versnelde vertaling van Anomalie wat niet geheel is gegaan zonder fouten.
Het is de auteur gelukt om met dit boek winnaar van de prestigieuze prix concourt te worden. Dit is niet een onverdienstelijke prijs in Frankrijk.

Meer recensies van wilma