Bayou

Arie de Ruiter

Boekarie Products
ISBN 9789403671581
Paperback 290 pagina's

Het verhaal speelt zich af rond het jaar 1595 en we bevinden ons in zowel Middelburg als in het hart van Afrika.

In Afrika leren we Bayou kennen, een gezellige meid op weg naar volwassenheid. In voorbereiding daarop helpt ze haar moeder met de dagelijkse werkzaamheden en leert ze nieuwe dingen die haar zullen helpen een volwassen leven te leiden samen met haar nog onbekende toekomstige echtgenoot.

Voorproefje:
Afrika
"De avond valt.
Vrouwen hebben het vuur in het midden van het dorp ontstoken. Met vaardigheid beheersen zij het vuur zo dat de vlammen enerzijds niet te hoog oplaaien, maar anderzijds ook niet te klein worden en doven. Het vlees van de beesten die de jagers geschoten hebben, steken ze behendig aan spiesen en roosteren het boven het vuur. Glimlachend delen ze het daarna uit aan de hongerige mannen."

In Middelburg ontmoeten we het gezin van IJsbrand. De kleermaker, schoen- en klompenmaker woont samen met zijn vrouw, hun 2 kinderen en zijn schoonzus onder 1 dak.
IJsbrand zingt tijdens zijn werkzaamheden vrolijk een liedje terwijl zijn blinde zoon Jochem garnalen zit te pellen. Ondanks zijn nietsziende ogen ziet de jongen meer dan menig ander.

Voorproefje:
Middelburg
"IJsbrand is in hetzelfde goede humeur als gewoonlijk. Zijn prachtige stem is opnieuw tot ver in de omgeving te horen. Even goedgemutst als anders zat hij vanmorgen met zijn gezin aan het ontbijt, zonder ook maar één keer terug te komen op het uitstapje van zijn kinderen. Die escapade schijnt hij helemaal vergeten te zijn."

De cover toont ons Bayou/Tannetje in Nederlandse klederdracht met op de achtergrond het stadhuis van Middelburg. Deze scene past vooral bij het laatste gedeelte van het verhaal en geeft de sfeer van dat deel goed weer.

De totale sfeer van het verhaal wordt door de auteur bijzonder goed naar voren gebracht. Net als in zijn eerdere historische boeken word je wederom het verhaal ingetrokken en beleef je alle gebeurtenissen van dichtbij.
De personages zijn tot in de puntjes goed uitgewerkt en je leert ze op een dusdanige manier kennen dat het lijkt of je ze persoonlijk hebt ontmoet. De emoties die ze ondergaan treffen je dan ook vol in het hart en je leeft intens met ze mee.

Ook de setting van het verhaal is prachtig. Van het dorp in Afrika waar Bayou woont krijg je een goed beeld met de hutten, de rivier en het woud. Samen met Bayou kom je overal en je waant je in het warme Afrika waar ze op de regen wachten.
In Middelburg maak je een praatje met IJsbrand wanneer je langs zijn werkplaats komt. Je maakt samen met het gezin een ritje naar Walcheren met paard en wagen. En in de avond ga je met zoon Jochem en dochter Mayke gezellig naar de binnenplaats van de abdij waar de jongeren elkaar ontmoeten.
De emoties die de personages treffen maken hun beeld compleet en zo worden ze volledig menselijk. Je leeft met ze mee en wederom beleef je dit verhaal in plaats van het te lezen.
Liever had ik wel het einde van dit verhaal iets meer uitgebreid gezien. Er iets meer naartoe leven in plaats van het gehaaste afwerken wat ik nu ervaar.

Voetnoot:
Met dank aan auteur Arie de Ruiter mocht ik dit boek lezen. Met veel plezier heb ik een bijdrage mogen leveren aan de flaptekst achterop het boek. Mijn dank is groot voor het in mij gestelde vertrouwen.
Wederom een zeer aan te raden historische roman dat op een ware gebeurtenis is gebaseerd.

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans