Meer dan 6,7 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een verhaal vol geschiedenis, leven, vriendschap en liefde.

Yvonne Oomen Muurmans 11 september 2025

Ken je dat? Een platte steen over vlak water laten stuiteren en tellen hoevaak hij het water raakt voordat hij het oppervlak doorbreekt en naar de bodem verdwijnt? De steen geeft rimpelingen in het oppervlak voordat zijn reis ten einde is. Op deze manier wordt dit verhaal verteld. Als rimpelingen in de tijd maken we het leven mee van Orsola Rosso. We beginnen in 1486 en als meisje van negen heeft Orsola nog nooit met glas gewerkt. Ze weet wel dat het belangrijk is voor haar familie op Murano, een eiland in Venetië, Italië.

Op Murano wonen veel glasbewerkersfamilies. Het zijn de mannen die het vak beoefenen. De vrouwen horen zich bezig te houden met het huishouden en de kinderen. Wanneer Orsola's familie in moeilijke tijden terecht komt besluit ze die regel te breken en leert om kralen te maken. Op die manier kan ze haar familie ondersteunen. Het is lastig om als vrouw door te breken in een mannenwereld maar met behulp van haar doorzettingsvermogen en de juiste vrienden zal het haar lukken.

Voorproefje:
"Orsola had de kroonluchter niet eerder in zijn geheel gezien, maar alleen een glimp opgevangen van afzonderlijke onderdelen die werden vervaardigd voordat ze in elkaar werden gezet: een arm of een bloem of een langwerpig gekruld blad. Nu stond ze stil om hem in zich op te nemen. De kroonluchter bestond uit een opeenstapeling van vormen in verschillende lengtes en breedtes, waarvan de belangrijkste een bol was waaruit de armen tevoorschijn kwamen. Daarboven bevond zich een kleinere etage, waar massa's bloemen en bladeren uit groeiden. Aan elke arm en aan ieder gekruld blad bungelden druiven. Het geheel was gemaakt van een combinatie van helder en doorschijnend glas, met turkooizen accenten op de randen van sommige onderdelen en op de druiven. Die combinatie was onorthodox - blauwe bloemen, smalle bladeren en druiven? Maar het werkte wel."

De manier waarop dit verhaal verteld wordt is bewonderenswaardig. Door middel van rimpelingen in de tijd springen we jaren vooruit zonder dat Orsola en haar omgeving ouder worden. Hierdoor kunnen we meerdere periodes beleven met dezelfde hoofdpersonages. Op deze manier wordt het leven van een glasbewerker van verschillende kanten belicht. Echt een unieke manier van schrijven en lezen.

Quote:
---Misschien zat de trage tijdstroom van glas nog in zijn bloed. Dat wilde ze graag geloven.---
---Orsola---

Er komen verschillende periodes aan bod die Orsola het hoofd moet bieden. Zo belanden we in 1574 in een pestepidemie die veel slachtoffers eist. Via 1631 en 1755 komen we aan in 1797 ten tijde van de Franse Revolutie. Verder naar 1915, 2019 en uiteindelijk het heden. Orsola blijft haar eigenwaarde behouden door de eeuwen heen.

---Glas is een bijzondere substantie. Het zand waarvan het wordt gemaakt, wordt op magische wijze doorschijnend of zelfs transparant zodra het wordt gesmolten. Er is enige discussie over de vraag of glas een vaste of vloeibare stof is.---

De personages zijn niet direct herkenbaar omdat wij natuurlijk niet op Murano wonen maar tijdens het lezen is het wel goed voor te stellen hoe het leven eruitzag bij de familie Rosso. De woon- en werksituatie en het leven van de gezinsleden worden door de auteur goed beschreven. Voor de mannen lange dagen werken in de werkplaats bij de warme oven waardoor ze 's avonds moe en bezweet hun avondeten nuttigden. De vrouwen hadden ook lange werkdagen vol huishoudelijke klusjes en de opvoeding van de kinderen. Volgens mij waren rugklachten toen ook al een dingetje.

Voorproefje:
"Jonas pakte de bruine kaarten waarop voorbeelden van Orsola's kralen waren geregen, met nummers ernaast geschreven. Alles wat ze in de loop der jaren had leren maken was te zien: gewone kralen in allerlei kleuren en vormen, de millefiori die Klara als te druk had beschreven, de rode cornaline d'Aleppo, ronde kralen versierd met wervelingen van wijnranken en bloemen, de rode kralen met bladgoud dat door het glas flitste die ze had gemaakt nadat Antonio was vertrokken. Ze had nog nooit een staalkaart van haar eigen werk voor potentiële kopers gezien. Het was een vreemd, afstandelijk gevoel, alsof niet Orsola Rosso die kralen had gemaakt, maar een andere lampwerker op Murano."

Een prachtige historische roman over een sterke vrouw met een duidelijke drang naar erkenning. Een verhaal vol geschiedenis, leven, vriendschap en liefde. Een verhaal dat op een unieke manier wordt verteld. Een geweldig verhaal om te lezen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans

Gesponsord

Een verborgen verleden, drie generaties vrouwen en een Siciliaans decor vol geheimen: Als bittere sinaasappels is dé Italiaanse succesroman die je niet loslaat.