Een heerlijke roman!

Yvonne95 28 april 2024
Wat een heerlijk boek, ik heb er echt van genoten. Als lezer maak je kennis met Betty, een zeventienjarig meisje die haar geluk gaat beproeven in Stockholm. Ze gaat als dienstmeisje aan de slag bij het gezin Molander. Vol enthousiasme begint ze aan haar baan en sluit ze vriendschap met een ander dienstmeisje. Het werk doet ze goed en met plezier.

Ze onderhoudt contact met Martin, een man die ze in de trein heeft ontmoet en met wie ze kan praten over boeken. De briefwisselingen zijn een lichtpuntje voor Betty en als ze Martin ook daadwerkelijk gaat weerzien, groeit het uit tot een liefde. Betty is tot over haar oren verliefd en ziet de toekomst rooskleurig in. Maar dan verdwijnt Martin en blijft Betty achter.

Ze ontdekt dat Martin een ‘cadeautje’ heeft achtergelaten en Betty weet niet hoe ze daarmee om moet gaan. Het leven dat ze heeft opgebouwd, stort als een kaartenhuis in elkaar. De zoon van het gezin Molander biedt Betty een uitweg. Niet een uitweg waar ze gelukkig mee is, maar ze beseft dat ze geen andere keuze heeft.

Het verhaal is vlot en fijn geschreven. Je leest in de tijd van 1937, en je voelt de dreiging van de tweede wereld oorlog. Als lezer zit je helemaal in het verhaal en je ziet Betty door de huizen wandelen en door de straten. Het is beeldend geschreven. Je leest het gehele verhaal vanuit Betty wat het overzichtelijk maakt en makkelijk te volgen. De hoofdstukken zijn niet te lang waardoor je er echt doorheen vliegt. Het einde is zo geschreven dat je uitkijkt naar deel twee. Het is een prettig einde, maar het liefst wil je gelijk doorlezen. Een heerlijk boek voor als je houdt van geschiedenis en romans. Een aanrader wat mij betreft.

Meer recensies van Yvonne95