Geweldig boek

zenthe-viaene 25 oktober 2019
67 seconden is een boek van Jason Reynolds.
Jason Reynolds (1983) is een Amerikaanse auteur. Geïnspireerd door een cassettebandje van Queen Latifah begon hij op zijn negende met poëzie schrijven. Daar is hij nooit meer mee gestopt - ook niet toen hij zakte voor Engels op de universiteit - en inmiddels heeft hij twaalf boeken op zijn naam staan. Omdat hij weet dat een heleboel jongeren niet van lezen houden omdat het saai is, heeft hij een duidelijke missie: geen saaie boeken schrijven.
‘Gefeliciteerd Blossom Books! Jason is de beste.’ - Jandy Nelson
‘Spoiler: deze gast is briljant.’ - David Arnold
‘Zo’n verhaal waar je je adem inhoudt. Ongelooflijk krachtig.’ - John Green
‘Dit boek zal voor een hoognodige discussie zorgen.’ - Kirkus
‘Dit krachtige verhaal is een belangrijke aanvulling op elke boekencollectie’ - School Library Journal
‘Aangrijpend en vlijmscherp.’ - BCBB

67 seconden. Zeven verdiepingen. Drie regels. Een wapen.
Will staat 67 seconden in de lift naar beneden, met in zijn broekband een pistool. Zijn broer Shawn is vermoord, en Will weet wat er van hem verwacht wordt.
Niet snitchen. Niet huilen. Wraak.
Maar op elke verdieping stapt iemand in. Will krijgt steeds een klein stukje van een groot verhaal, en begint te twijfelen aan zijn bestemming. Hij is op weg om het juiste te doen … toch?

Ik vond dit een zalig boek! Nog nooit heb ik een boek gelezen dat zo leuk geschreven is. Mijn favoriete personage in dit boek is Will. Het hoofdpersonage, een cliché. Als ik in Will zijn schoenen had gestaan had ik me niet aan “De Regels” gehouden, ik zou me er niet aan kunnen houden en dat is net het knappe aan Will. Hij houdt zich er wel aan.
Ik vind de schrijfstijl van Jason in één woord prachtig. Nog nooit heb ik een boek gelezen in deze stijl en alleen door dit boek al, ben ik van plan om al zijn boeken te lezen.
Het enige mindere is dat het boek een open einde heeft. Je bepaalt zelf wat er gebeurd. Ik ben daar niet zo goed in en heb dus liever een einde dat beslist is en dat dus niet kan veranderen.

Titel: 67 seconden
Oorspronkelijke titel: Long way down