Aangrijpend!

zenthe-viaene 17 november 2019
De zilverweg is een boek van Stina Jackson.
Stina Jackson (Zweden, 1983) groeide op in het noorden van Zweden. Ze vertrok in 2006 naar Denver, Colorado. Daar schreef ze haar debuut, dat meteen een groot verkoopsucces werd.
Beste Zweedse boek in alle genres.
Boek van de maand Sunday Times.
Shortlist storytel award.
Shortlist crimetime specsavers award.
Beste Scandinavische thriller *****
‘Duister en hypnotiserend boek over het leven aan de rand van het bestaan.’ - juru van de Zweedse thrillerprijs Glasnyckeln

Sinds zijn zeventienjarige dochter Lina verdween bij een bushalte aan de Zilverweg is het noorden van Zweden zoekt haar vader Lelle naar sporen van haar. De desolate streek is een ideaal oord voor zonderlingen die iets te verbergen hebben. De politie heeft de zaak allang opgegeven tot er opnieuw een meisje wordt vermist. Lelle gaat tot het uiterste om de meisjes en de dader te vinden.

Mijn favoriete personage in dit boek is Meja. Wat ze allemaal meemaakte vond ik heel aangrijpend en zorgde ervoor dat ik telkens wanneer ik de kans kreeg verder wou lezen.
De schrijfstijl vond ik aangenaam. Het was afwisselend Lelle en Meja in het eerste deel en in het tweede deel kwam er nog iemand bij.
In het eerste deel denk je een vermoeden te hebben van de dader maar vanaf dat je in het tweede deel begint, begon ik te twijfelen en kreeg ik 2 andere mogelijke daders. Waarvan uiteindelijk 1 van de 2 de dader was. Dus het is wel een beetje voorspelbaar maar ik denk dat niet iedereen de linken kan leggen om de dader te vinden.

Titel: De zilverweg
Oorspronkelijke titel: Silvervägen