Zalig boek

zenthe-viaene 25 oktober 2019
Duivelskruid is het, tot nu toe, laatste boek van Marita de Sterck.
‘Een boek dat betovert, vergiftigt en geneest, net als Tannes kruiden.’ Floortje Zwigtman
‘Een adembenemend boek.’ Guus Kuijer
Marita de Sterck won talrijke prijzen met haar boeken voor young adults: de Gouden Uil Prijs van de Jonge Lezer, de Boekenleeuw, de Gouden Zoenen twee Zilveren Zoenen, en de Halewijnprijs.

Tanne groeit op op een boerderij bij de hei in de eerste helft van de vorige eeuw. Als kind is ze gefascineerd door de afschrikwekkende verhalen over hel en duivel. Ze begint al vroeg te experimenteren met toverplanten en wordt een volleerde kruidenvrouw. Ze weet welke kruiden liefde opwekken, genezen, giftig zijn. Maar ze tart de grenzen en kwetst wie haar het dierbaarst zijn. Jaren later wil haar kleindochter Yara, die schaapherder op de hei is, achterhalen wat er vroeger is gebeurd. De tijd dringt want de stokoude Tanne vecht met de duivel. Wat is er waar van wat ze allemaal ziet en vertelt? Is de waarheid zonder wanen wel verteerbaar? En wat als Tannes duivel samen met haar groene ogen door de generaties reist?

Mijn favoriete personage was Tanne, Omatan, Anneke Tanneke. Ik had vanaf het begin van het boek een hele grote interesse in Tanne. Ze is niks verandert in het boek maar door de manier waarop het wordt verteld krijg je sympathie voor haar en wat ze doorgaat.
Na een paar hoofdstukken werd ik verrast door de tijdsverandering. Ik dacht dat het hele boek in de vorm van Yara zou zijn, maar dat bleek niet zo. Na bijna elk hoofdstuk verandert de tijd. Dit was voor mij een nieuwe en zeer aangename ervaring.
Ik raad dit boek aan aan mensen die zich makkelijk kunnen aanpassen aan de schrijfstijl van de schrijver. Als je altijd in het ik-perspectief leest, gaat het veel moeizamer lezen dan wanneer je vaak boeken leest met verschillende perspectieven.

Titel: Duivelskruid
Auteur: Marita de Sterck