Amerikaanse Isekai

Charisse 24 juni 2019
Een ongelofelijk populair SF en YA-boek. Het boek barst van de nostalgische 80-er jaren referenties, ingebouwd in een quest in een virtuele wereld.
Maar het is geen goed boek. De hoofdrolspeler is geen interessant karakter, en degenen die hij (online) ontmoet worden ook niet bijster uitgewerkt. Het verhaal is recht-toe-recht-aan geschreven omdat de ik-figuur wil vertellen wat hij allemaal heeft meegemaakt. Vaak vond ik het saai. De hoofdpersoon somt dan allerlei zaken op of vertelt precies hoe hij zijn boodschappen doet. Het verhaal lijkt mij een kapstok om de jaren 80 te laten herleven. Zonder dat is het niet meer dan een moderne quest.

Het grappige is dat ik bij dit boek al op pagina 3 dacht "waar ken ik dit van?" Als je geen manga/anime fan zal je de serie "Sword Art Online΅niet veel zeggen, terwijl er nogal wat overeenkomsten zijn met "Ready Player One". Onafhankelijk van elkaar hebben ze in Japan en in de USA een soortgelijk doorslaand succes uitgerold. Sindsdien is in Japan het 'Isekai' genre, waarin een doodgewoon aards personage terecht komt in een parallelle (online) wereld, waanzinnig populair geworden.

Meer recensies van Charisse