drie vrienden een huis en een klusjesman

Coenraad De Kat 12 maart 2016
Noor krijgt bij het van Gogh museum in Amsterdam de baan als conservatator aangeboden en die kans pakt ze dan ook. Ze verhuist voor doordeweeks dan van Itteren ( bij Maastricht) naar Amsterdam . Haar vriend Ewald vind het maar niks dat ze alleen maar in het weekend thuis is. Hij en haar ouders vinden het maar niks deze drastische stap van haar. Kiki haar jongere zus die wild en onbezonnen is werkt voor een kunstenaar Jef Koons. Zijn werk komt naar Amsterdam.
Joost een studievriend van Noor werkt als adviseur voor het rijksmuseum en is tevens archeoloog en kunsthistoricus.
Ze betrekken met z’n drieën een pand aan de Herengracht. Thuis wordt er niet over het werk gesproken . Dit is een regel die ze hebben ingesteld en daar houden ze zich ook aan. Noor stuit op een groot schandaal in de kunstwereld en moet haar vrienden er buiten houden hoe moeilijk dit soms ook is.

Het verhaal “Drie vrienden ,een huis ( en een klusjesman) wordt verteld vanuit het oogpunt van Noor. Je begint eraan en je zit meteen in een chicklitachtige setting . Hoe verder je in het verhaal komt is het toch wel iets meer dan zomaar een chicklit.
Liefde,jaloezie,kunst en geluk zijn wel de belangrijste ingrediënten die in dit verhaal verwerkt zitten. Tim is een collega van Noor en hij zorgt wel dat de spanning in het verhaal opgevoerd wordt en ook voor emotie zorgt. Hij is wat mij betreft achteraf gezien wel een persoon die zeer belangrijk is geweest voor het verloop van het verhaal.
De schrijfstijl van Astrid Harrewijn is vlot leesbaar met geen moeilijke zinnen. Het is een heerlijke feelgood chiclit geworden waar ook nog een leuke dosis humor zit verwerkt.

Het verhaal heeft een logische opbouw en hoe het verloopt heeft me toch verrast.

Meer recensies van Coenraad De Kat