Teveel van het goede

deleestrein 30 september 2018
Een met vaart geschreven verhaal in een bijzondere setting maar met helaas teveel onwaarschijnlijkheden en personages die totaal niet uitgewerkt zijn. Sympathie voor de hoofdpersoon valt ook niet op te brengen want zij mengt zich met zo een gemakzucht in zulke levensgevaarlijke situaties dat het ergernis oproept wanneer zij daar elke keer weer ongeschonden uit komt. Echter moet je dan natuurlijk niet bij de personages in het boek zijn maar bij de schrijfster zelf. Deze heeft teveel willen vertellen in een veel te korte tijd, waardoor elke geloofwaardigheid teniet gedaan wordt. Hieraan kun je merken dat de schrijfster van origine journaliste is. Ook is het boek niet vanuit een ik-personage geschreven wat zo en zo al een afstand creƫert.
De beschrijvingen van de Braziliaanse cultuur en dan met name het verhaal over hoe de bevolking behandelt wordt rondom de organisatie van de Olympische Spelen is goed gedaan.
Het gegeven om rondom matchfixing een spannend boek te schrijven is een natuurlijk een mooi uitgangspunt maar bij een eventueel nieuw te schrijven boek zal de schrijfster haar journalistieke insteek slechts bij de aantekeningen moeten houden.

Meer recensies van deleestrein