Duivels dilemma

“:Een stad, het meisje en de duivel” van Svealena is een boek met een niet alledaagse titel. In eerste instantie de ken dat het een familie-epos wordt in 7 delen. Dat is dan ook deels waar, het moeilijke voor de lezers, is het feit dat de duivel wel een erg. bepalende rol krijgt in het boek, in tegenstelling tot mijn verwachting.

Het verhaal speelt zich af in Lübeck in Noord Duitsland, de stad waarin de levens van Magdalena. Lucie, Freya en Jessie afspelen, Het verhaal is niet chronologisch opgeschreven, dat maakt het lezen lastiger. Gelukkig is er een stamboom Vermeld in het boek. Natuurlijk spelen ook de mannen een rol, maar het zijn vooral de vrouwen die te maken krijgen met de duivel.
Lucie wordt geboren en ligt op de buik van haar moeder in de Trave, haar moeder overlijdt in de rivier de Trave maar Lucie is sterk genoeg en overleeft haar gecompliceerde geboorte. Als ze groter wordt, merkt ze dat de duivel en de Trave aan haar trekken.
Haar dochter Freya wordt ook aangeraakt door de duivel en ook haar dochter Jessie heeft ook een dubieuze rol met de duivel en de Trave.
Aan de hand van deze vier vrouwen wordt het verhaal verteld over het stadje, de gebeurtenissen in de oorlog en de verslavingen van enkele van deze vrouwen.

Door het vele gebruik van de zwarte magie, is het voor mij geen boek geworden om te herlezen. Het zat vol met symboliek, het verhaal was op zich goed maar het duister zorgde ervoor dat het niet mijn soort boek is geworden. Terwijl gezegd mag worden dat er zeker mooie zinnen in stonden met een beeld van tegenstellingen vooral I. De stukken. Er de duivel die alom aanwezig was.

Meer recensies van Elly van der Meer