IJzingwekkend

Erika 03 juli 2019
'Het enige dat telt is de veiligheid van de Ketting'.

McKinty gebruikt prachtige, beeldende beeldspraak die niet zou misstaan in een literaire roman en die deze ijzingwekkende, zenuwslopende thriller nog enger maakt dan het al is.

'Haar mond smaakt naar oude koperen muntjes.'

'Er glijdt een scherfje ijs langs haar ruggengraat omlaag'.
'
De hemel drukt op haar neer.'

Heel fijnzinnig, maar zó veelzeggend. Hoewel, als een halve pagina een aaneenrijging is van beeldspraak, hoe mooi ook afzonderlijk, is het toch net iets te veel.

Dit boek is een aaneenschakeling van actie en emoties, zo vloeiend en indringend geschreven dat ik het niet kan wegleggen. De paniek bij de ontvoerders die onder onmogelijke druk staan, allemaal wanhopige ouders, amateurs dus in de criminelen wereld, die uit onmacht tot heel knullige acties komen.
Het verhaal is realistisch geschreven, ik kan me voorstellen dat het precies zo gaat in zo’n angstige situatie als waar de totaal onschuldige ouders in verzeild raken. Het is verbijsterend waartoe een doodgewone vrouw als Rachel, lerares filosofie, die haar hele leven heel braaf is geweest (zoals zij zelf aangeeft) in staat is om haar kind ongedeerd terug te krijgen, hoe zij gevoed door angst en wanhoop tot het uiterste gedreven wordt, gesteund door uitspraken van filosofen die steeds door haar hoofd schieten. ‘Dit is de Rachel van vandaag. De Rachel van gisteren bestaat niet meer.
'Kylie terugkrijgen, dat is nu de zon, de sterren en het hele universum.'

McKinty zorgt ervoor dat het gevoel van een kat in het nauw die rare sprongen maakt continu aanwezig blijft en ik kan alleen maar mijn adem inhouden voor wat er komen zal.
Constante dreiging blijft ook als alles voor kettingschakel Rachel voorbij is en in het tweede deel van het boek degene achter de ketting zich opportunistisch infiltreert in haar gezinsleven.
 Dan stokt mijn adem. De lezer weet meer dan Rachel zelf en is zich bewust van het gevaar.

Nogmaals: ijzingwekkend en zenuwslopend. Wat een heerlijke, originele thriller.

Meer recensies van Erika