Hou je kinderen veilig

Een boek moet er in slagen om de aandacht te trekken in de boekhandel. De cover is daarbij een heel belangrijk aspect en dat hebben de uitgevers van Alex North goed begrepen. 'De fluisterman' is een plaatje om naar te kijken en geen lezer zal er aan kunnen voorbijgaan zonder een blik te werpen op die bijzondere vlinder die te vinden is op de cover. Over quotes op de cover en achterflap kan je een eigen mening hebben, maar er is wel aandacht aan besteed aangezien ze in rijm zijn geschreven. Ook dat element prikkelt de nieuwsgierigheid. Het mag dus gezegd worden, dat er hoge verwachtingen opgebouwd worden, voor je überhaupt één letter hebt gelezen.

De plot zit goed in elkaar, al zijn er wel heel veel toevalligheden. Het is moeilijk alles precies te benoemen zonder veel spoilers weg te geven, maar laat ons zeggen dat alles met elkaar in verbinding staat en dat je daar als lezer soms vraagtekens bij plaatst. Toch past alles mooi bij elkaar en is het tempo in het hele boek gelijkmatig. Het voelt nergens te gehaast of te traag aan.

Wat het meeste indruk maakt, zijn natuurlijk de kinderen die bedreigd worden en verdwijnen. Het is de nachtmerrie van elke ouder en daarmee de hele maatschappij, om een kindermoordenaar ergens rond te hebben lopen en je kinderen daar niet tegen te kunnen beschermen. Die angst laat North duidelijk naar voren komen en zo creëert hij een hele goede sfeer. De titel en het gefluister in het boek vormen daarbij de rode draad en dat zit bijzonder goed in elkaar, want als lezer heb je dat steeds in je achterhoofd.

Tom Kennedy is het eigenlijk hoofdpersonage in 'De fluisterman'. Dat gevoel krijg je omdat de hoofdstukken die verteld worden vanuit zijn perspectief in de ik-vorm zijn geschreven. De andere personages, zoals Pete en Jake, krijgen een personaal perspectief mee in hun hoofdstukken. De afwisseling tussen de verschillende perspectieven en personages houdt het wel interessant. Je krijgt het verhaal vanuit verschillende invalshoeken mee en dat verhoogt de spanning. Je weet meer en leeft zo veel meer mee. De dader wordt er misschien wel wat voorspelbaarder door, maar laat je dat vooral niet tegenhouden om te genieten van het verhaal en er blijven meer dan genoeg onzekere elementen over waardoor je niet weet hoe het allemaal af zal lopen.

'De fluisterman' is een ideale thriller om je tanden in te zetten tijdens de vakantie. Alhoewel de sfeer erg duister is, leest het boek wel bijzonder vlot en is het op die manier ook heel laagdrempelig voor veel lezers. Vooral Jake zal je hart stelen tijdens het lezen en dat is toch wel een extra pluspunt voor deze thriller.

Meer recensies van Evy De Brabander