Leef je dromen, overwin je angsten!

Elk mens heeft bepaalde dromen in het leven, maar het blijkt dat die dromen vaak moeten wijken voor de realiteit. Wanneer Martine Bakker haar dertigste verjaardag met rasse schreden ziet naderen en ze zichzelf nog steeds doelloos voelt ronddobberen in het leven, besluit ze het roer om te gooien.

Ze duikt in de wereld van de stand-up comedy, want ze voelt in elke vezel van haar lichaam dat dit iets voor haar is. Ze heeft er namelijk altijd al van gehouden om de grappigste van het gezelschap te kunnen zijn. Het enige probleem is, dat ze ook doodsbang is om het werkelijk te gaan doen. Toch laat ze zich dit keer door niets tegenhouden en ze schrijft zich in voor een cursus. Die blijkt het startschot voor een grote verandering in haar leven.

Ik durf niets dus ik doe alles gaat over een vrouw die in de mannelijk gedomineerde stand-up comedywereld een plek probeert te vinden en zichzelf staande probeert te houden. Een heel specifieke situatie, waarin ze met de lezer haar twijfels, angsten, grootse momenten en de iets minder grootse momenten deelt. De auteur beschrijft het doel van het boek meermaals als een hulpboek, om de lezer inzicht te geven in het omgaan met angsten. Ze gebruikt daarbij haar eigen leven als voorbeeld, maar ze doet dat wel zo dat die specifieke situatie heel herkenbaar is én de ervaringen grotendeels extrapoleerbaar zijn naar een andere omgeving. Een soort dagboek vol herkenning.

Bakker houdt alles erg anoniem in Ik durf niets dus ik doe alles. Zo vermijdt ze name-dropping, en dat is heel integer. Ze vervangt de namen van de BN’ers door ze een bijnaam te geven, meestal gebaseerd op hun beroep. De bijnaam wordt, net als een naam, met een hoofdletter als beginletter aangeduid. Het kruipt wel in het hoofd van de lezer, want je kan niets anders dan je afvragen over wie ze het heeft.

De stijl is prettig om te lezen en erg authentiek. De humor is in Ik durf niets dus ik doe alles natuurlijk ruimschoots aanwezig, maar meermaals is er vooral een sterk melancholisch gevoel te proeven. Dat komt met name door het delen van de onzekerheid die Bakker voelt in veel situaties. Een onzekerheid die ze vaak maskeert door er een grapje van/over te maken. Iets wat ze ook meermaals in het boek doet, waarna ze er een stukje zelfreflectie aan vastplakt. De zelfspot is rijkelijk aanwezig en bepaalt sterk hoe je als lezer tegen de auteur aankijkt. Soms zou je haar als lezer even door elkaar willen schudden, maar ondanks alles waar ze zichzelf mee voor paal zet, blijft ze wel volhouden en dat verdient veel respect.

Ik durf niets dus ik doe alles bespreekt heel veel thema’s en dat maakt het af en toe wat druk en oppervlakkig. De verhouding man-vrouw bijvoorbeeld komt regelmatig aan bod, maar daar wordt niet echt dieper op ingegaan. De focus ligt meer bij het persoonlijke dan bij grotere maatschappelijke issues, maar deze laatste zijn wel aanwezig en worden zeker aangestipt.

Het is interessant om een kijkje te krijgen achter de schermen van de wereld van de vele opkomende stand-up comedians. In combinatie met een persoonlijk verhaal en een vrouwelijk perspectief, levert het een makkelijk leesbaar en grappig verhaal op dat wellicht enkele lezers zal inspireren. Leef je dromen, en wanneer je de eerste stap eenmaal hebt gezet, kijk dan nooit meer om. Jezelf uitdagen gaat gepaard met het overwinnen van angsten, iets wat Martine Bakker mooi demonstreert en goed laat doordringen in het bewustzijn van de lezer.

Meer recensies van Evy De Brabander