Waardige Vlaamse klassieker

Evy2004 29 november 2017
De Keizer is sigarenfabrikant maar helaas loopt zijn sigarettenverkoop maar heel moeizaam de mensen waar hij ze wel aan verkoopt kopen ze eigenlijk gewoon een beetje uit medelijden. De keizer wenst dat het zijn zoon Kareltje beter vergaat en de jonge met een te groot hooft moet dus maar advocaat worden maar hoe hard Kareltje ook zijn best doet om het zijn vader naar de zin te maken zijn droom van het advocaatberoep ligt al snel aan diggelen. Kareltje probeert het dan maar als loopjongen in de bedrijven waar zijn vader hem binnenhaal maar ook dat wordt niets.

De schrijfstijl is wat mij betreft heel apart te noemen het neemt de lezer mee naar het gezin van de 20ste eeuw waar vader de baas is maar moeder de sfeer in huis bepaald. Dit verhaal laat je ook zelf ongewild of niet over je eigen leven nadenken er zitten dus zeker meer lagen in dit verhaal dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

De personages kwamen zeer herkenbaar in het verhaal over maar de meeste ontwikkeling is voor Vader de kiezer en zijn zoon Kareltje weggelegd waardoor we een zeer goed beeld krijgen van de toch wel wankelende vader zoon relatie.

Het enige minpuntje dat ik kan bedenken wat mij tijdens het lezen toch een beetje stoorde was het Frans dat hier en daar gebruikt werd. Zeer gebruikelijk in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt dat wel maar voor iemand die deze taal niet meester is zoals ik zelf en steeds naar de inleidingen moest om uit te vissen wat ze pressies hadden gezegd bracht mij meerdere keren uit mijn leesconcentratie.

Al bij al een zeer geslaagde Elsschot zeker als je nog moet kennismaken met deze schrijver is dit boek zeker een echte aanrader.

Ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van Evy2004