Waargebeurd verhaal geromantiseerd!

Bij Hebban.nl heb ik het gesigneerde boek Stella gewonnen.
Takis Würger (1985) is redacteur bij het nieuwstijdschrift Der Spiegel. Hij behaalde zijn master in Geschiedenis, Sociale en Politieke Wetenschap aan St. John’s College Cambridge in Engeland.

Het verhaal speelt zich af in Berlijn, 1942. De jonge Zwitser Friedrich vertrekt naar de kunstacademie in Berlijn. Daar wordt hij verliefd op de mooie, mysterieuze Kristin. Maar al gauw blijkt dat ze niet is wie ze zegt dat ze is: haar echte naam is Stella Goldschlag. Als haar Joodse identiteit ontdekt wordt, stellen de nazi’s haar voor de keuze: andere Joden verraden, of haar familie verliezen. Hoe ver gaat Stella om haar ouders te beschermen? En kiest Friedrich voor zijn geliefde of zijn geweten?
Stella is een indrukwekkend liefdesverhaal over trouw en verraad in de Tweede Wereldoorlog, gebaseerd op het leven van de echte Stella Goldschlag, die ook wel 'het blonde gif' werd genoemd.

Hoe ver ga je, als je er alles aan doet om het leven van je naasten te beschermen, zelfs als dat de dood van vele anderen betekent?
Wordt Stella gedwongen om onmenselijke keuzes te maken? Of kiest ze hier zelf voor?
De historische feiten geven duidelijk een ander verhaal hier weer dan een 'gewoon' liefdesverhaal.
Want Stella ging, nadat de nazi’s haar ouders in 1944 toch naar Auschwitz hadden gestuurd, ijverig door met haar verraderswerk.

De cursief teksten uit de échte getuigenverklaringen geven een hele andere Stella weer dan in deze roman. Voor die mensen is en was het de werkelijkheid. Want de taak van Stella Goldschlag was om de Joden die ondergronds in Berlijn woonden te verraden aan de Gestapo om ze te laten arresteren. Die joden werden naar vernietigingskampen gestuurd.

De schrijfstijl is een beetje stijfjes en dit komt ook door de vele feiten die benoemd worden. Voegen ze dan iets toe?
Alle hoofdstukken van januari 1942 tot december 1942 beginnen met feitelijke opsommingen die er die maand gebeurd zijn, zoals in september Wolfgang Schaüble wordt geboren. De opperbevelhebber van A, Generalfeldmarschall wilhelm List wordt ontslagen; Adolf Hitler neemt de leiding van de Heeresgruppe op zich. In het Berlijnse Olympiastadion verliest het Duitse nationale elftal met twee-drie van Zweden. enz.enz.

Zeker dat er over dit boek veel gesproken wordt als je het gelezen hebt, want juist door dit boek heb ik veel over het echte leven van Stella opgezocht.
Dit verhaal over Stella wil iets mooiers voorstellen dan de werkelijkheid is geweest.
De werkelijke geïnteresseerde in de geschiedenis van Stella Goldschlag zal dus meer hebben aan een echt non-fictief boek, zoals Stella van Peter Wydens . Het wáárgebeurde verhaal van een vrouw over kwaad, verraad en overleving in Hitler's Duitsland.

Meer recensies van Gerda van Drunen