Recensie Niemand weet waar ik ben

29 oktober 2009

Leun voordat je begint met het lezen van deze blog even achterover in je stoel. Doe je ogen dicht en neem rustig de tijd om van 1 to 30 te tellen.. Klaar? Dat kostte je waarschijnlijk weinig inspanning. Maar terwijl jij aan het tellen was is er ergens op de wereld wéér een kind aan malaria overleden..

November 1999. Televisie presentatrice Julia Samuël arriveert in Bamako, Mali. In de komende weken zal ze samen met David Robertson per landrover dwars door de Sahara naar Timboektoe reizen om een documentaire over zijn werk voor Drive Against Malaria te maken.

Eind 2000. Op een dag ontdekt Julia een knobbeltje in haar rechterborst. Ze blijkt kanker te hebben. In plaats van thuis lijdzaam haar lot te gaan afwachten keert ze terug naar Afrika. In de volgende negen jaar zal ze heen en weer blijven pendelen tussen thuis, voor haar behandelingen om de kanker in toom te houden, en Afrika, om samen met David de strijd aan te gaan tegen de meest levensbedreigende ziekte ter wereld.

Ze verbaast zich over de veerkracht van de mensen die ze tegenkomt, en waar ziekte en dood altijd zo dichtbij zijn. Het helpt om haar eigen ziekte te relativeren. Nadat ze zelf op het nippertje een malaria-aanval heeft overleefd, start ze met David een grote campagne om muskietennetten onder de bevolking van landen als Angola, Congo, en Kameroen te gaan verspreiden. Maar ondertussen verspreidt de kanker zich langzaam door haar lichaam, en wordt het steeds moeilijker om het werk waar ze zo ontzettend veel liefde voor terugkrijgt te blijven volhouden..

"Niemand weet waar ik ben" is een hartverscheurend portret van een Nederlandse vrouw die niet alleen vecht tegen de ziekte in haar eigen lichaam, maar ook voor het lot van miljoenen Afrikanen die acuut gevaar lopen te worden geïnfecteerd met de dodelijke malariaparasiet. Een jaar geleden begon Julia Samuël met het vertellen van haar verhaal. Elise G. Lengkeek luisterde, schreef, en verwerkte alles tot deze prachtige roman die net is verschenen, precies tien jaar nadat Julia voor het eerst voet op Afrikaanse bodem zette op het vliegveld van Bamako..

Meer recensies van