Spannende roman... net geen thriller

10 januari 2016
Joy is de titel van het debuut van deze schrijfster. Eerder schreef ze in de Margriet een serie over Sanne. Ik heb deze stukjes nooit gelezen, dus was het voor mij een vraag wat ik kon verwachten van het boek. Joy Westergaard is de hoofdpersoon zoals de titel al aangeeft. Ze is een vrolijke, gezellige vrouw, met een goed huwelijk, geen geldzorgen en bovendien een talentvolle schilderes. In haar werken duiken steeds duistere figuren op, de lezer krijgt via terugblikken duidelijkheid over hetgeen Joy ooit eens iets is overkomen. De schrijfster triggert de lezer door af en toe iets los te laten , zo af en toe komt die vraag weer terug! Het doorlezen is beslist geen straf, het boek heeft weliswaar 83 hoofdstukken en 350 bladzijden, maar het houd je stevig in de greep. Het verhaal gaat van feestjes naar begrafenissen , van schilderuren naar flashbacks.En zo ontdekt de lezer steeds meer over de geheimzinnige duistere figuur op de doeken van Joy. Het enige minpuntje van dit verhaal vond ik dat het soms een beetje onwaarschijnlijk was, de plannen van Joy zijn niet concreet, er gebeuren net iets te veel toevalligheden, maar al met al heb ik me prima vermaakt met dit boek. Ik heb met Marjan kennis mogen maken in Zoetermeer waar ze samen met Loes den Hollander aanwezig was bij de Debuutuitreiking. Het viel mij toen al op dat ze een leuk gevoel voor humor heeft, de humor die ik in Joy ook weer terug vond! Ik lees graag haar volgende boek!!

Meer recensies van