Komt nauwelijks op gang maar vermaakt toch

20 januari 2016
Terwijl ik dit boek las zag ik het vooral als een film gebeuren.The Fever is namelijk niet bijster goed geschreven. Het taalgebruik is makkelijk en niet erg gevarieerd en er zit een vrij taai middenstuk in waar meer mee had gemoeten. De personages klooien maar wat aan en als lezer irriteerde me dat nogal. Als een film zie ik het zeker wel gebeuren. Een beetje het gevoel, de sfeer van Sofia Coppola’sThe Virgin Suicides.

Op deze manier zou de taal niet opvallen en het verhaal is best goed, zeker voor een young adult roman. Het draait niet om jongens of vampieren of wat dan ook maar vooral om vriendschap. Jongens spelen wel een rol maar de meisjes zijn autonoom. Geen van de personages komt erg dichtbij maar het verhaal was prettig om te ervaren. Je komt er zeker helemaal in, vanaf het begin al. In het midden kalft het dan wat af, maar het laatste stuk is weer spannend.

Er zitten wel wat rare dingen in, niemand schijnt nog ouders te hebben die bij elkaar zijn en de achtergrondverhalen van die ouders zijn een béétje ongeloofwaardig. Dat was iets te dik aangezet. Het hele verhaal is wel een beetje opgeblazen, maar nergens zo dat je denkt: kóm op zeg. De gebeurtenissen blijven redelijk geloofwaardig, het wordt niet occult of buitenaards zoals zoveel young adult romans nog wel eens willen doen. Een oké boek.

Meer recensies van