Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Hebban vandaag

Community /

Het grote 2022 jaaroverzicht van Hebban en de Reading Challenge

door Hebban Crew 28 reacties
Het jaar staat op het punt van aflopen en dat betekent nog een laatste keer terugblikken op 2022. Nadat je van maandelijkse terugblikken kon genieten, hebben we ook een jaaroverzicht voor je. Van heel Hebban, én van de Hebban Reading Challenge. Wat lazen we, hoeveel boeken werden onze favorieten en hoe kijken we terug op onze leesdoelen van 2022?

De statistieken in dit artikel zijn bijgewerkt tot en met woensdag 21 december.

2022 in cijfers

Heb jij in de maandoverzichten alle statistieken trouw gevolgd omdat je net als wij dol bent op al die cijfertjes? Dan ben je vast heel blij met onderstaande grafieken waarin we in één oogopslag laten zien hoe jullie Hebban gebruikt hebben in 2022. Zo waren jullie druk bezig met het uitdelen van sterren, het schrijven van recensies, het reageren onder artikelen, blogs en topics en het ontdekken van nieuwe favorieten. Bekijk hier alle grafieken in dit artikel in het groot.

Ook werden er veel boeken op 'Wil ik lezen'-planken gezet én weer afgevinkt als ze daadwerkelijk gelezen waren. In totaal hebben we Hebban in 2022 voorbij de 4,5 miljoen gelezen boeken weten te bladeren! Een geweldige prestatie waar we heel trots op zijn. Hieronder zie je hoe we het afgelopen jaar hebben gelezen en gehoopt te lezen. Ook ontdekken steeds meer mensen dat je op Hebban boeken kunt toevoegen (dat doe je hier) en boekinformatie kunt aanvullen (dat doe je zo). In de tweede grafiek hieronder zie je hoe hard jullie bezig zijn geweest de database te verbeteren.

De meest gelezen boeken in 2022

(10667)
3229 x gelezen op Hebban
1370 x gelezen voor de Reading Challenge (#1)
(8541)
2304 x gelezen op Hebban
1116 x gelezen voor de Reading Challenge (#2)
(3282)
1755 x gelezen op Hebban
983 x gelezen voor de Reading Challenge (#3)
(3473)
1476 x gelezen op Hebban
798 x gelezen voor de Reading Challenge (#7)
(2071)
1384 x gelezen op Hebban
862 x gelezen voor de Reading Challenge (#4)
(1539)
1370 x gelezen op Hebban
841 x gelezen voor de Reading Challenge (#5)
(2270)
1345 x gelezen op Hebban
757 x gelezen voor de Reading Challenge (#9)
(6359)
1287 x gelezen op Hebban
384 x gelezen voor de Reading Challenge (#40)

Prijzen en lijsten in 2022

In de prijzen

Hebban kent twee lezersjuryprijzen, die jaarlijks worden uitgereikt. De Hebban Thrillerprijs 2022 ging naar Anya Niewierra met De Camino. De Hebban Debuutprijs 2022 ging naar Koen Caris met Stenen eten.

De Harland Awards 2021 ging naar 'Parterretrap' van Gerthein Boersma. Hier download je de vijf beste verhalen. De Harland Awards 2022 zal worden uitgereikt tijdens de Middag van het Fantastische Boek op 25 februari 2023. Volgend jaar heeft de prijs een nieuwe naam: de Harland Prijs.

De Zilveren Strop 2022 ging naar 'Onder de waterspiegel' van Marjolein van der Gaag. Hier download je de vijf beste verhalen. Vanaf 2023 heeft de prijs een nieuwe naam: de Goeken Prijs.

Toplijsten

De Hebban Reading Challenge

De statistieken in dit artikel zijn bijgewerkt tot en met woensdag 21 december.

In 2022 deden er weer duizenden mensen meer mee aan de Hebban Reading Challenge dan het jaar ervoor en dat aantal bleef door de maanden heen gestaag groeien. Geen wonder, want je kunt je boeken met terugwerkende kracht aanvinken. Het extra voordeel in december: je kunt meteen je leesjaaroverzicht 2022 bekijken! De beste maand van het afgelopen jaar was augustus, met een flinke piek in het aantal gelezen boeken (én het aantal gelezen boeken per deelnemer). Bekijk hier alle grafieken in dit artikel in het groot.

Hebbanners over de Challenge

In 2022 stelden we elke maand een vraag in Topics over de Hebban Reading Challenge, waar je naar hartenlust kunt praten over jouw leeservaringen en anekdotes kunt delen. Dat zetten we voort in 2023, dus sluit straks in januari ook weer aan om jouw Hebban Reading Challenge met ons te delen. Het huidige Topic staat altijd bovenin de lijst, zodat je het makkelijk kunt vinden. Lees ook het eerste kwartaaloverzicht, het half jaar-overzicht en het driekwart jaar-overzicht.

Weet jij al welk Hebban Reading Challenge boek jouw favoriet van 2022 is?

Voor Greet is het op het moment van vragen, in oktober, nog een beetje te vroeg: 'Ik ben van plan om tussen nu en eind december nog een hele hoop boeken te lezen. Ik heb al wel een handvol keren vijf sterren uitgedeeld.' Voor Ria is het echter al duidelijk. Zij dacht lang een favoriet te hebben in Ik ben er niet van Lize Spit, maar deze werd van de troon gestoten toen De droom van de rode kamer van Cao Xueqin voorbijkwam. Voor Vuurvogeltje groeide de liefde voor De grootsheid van het al van Raoul de Jong langzamer:

'Het begon voor mij als een mooie kringloopvondst, maar is uitgegroeid tot een boek dat ik inmiddels talloze keren heb aangeraden, meermaals heb uitgeleend en een keer cadeau heb gegeven, steeds met positieve reacties als resultaat. Beter nodig: ik zie dat het enthousiasme wordt doorgegeven.'

Anneke heeft er meer moeite mee, want hoewel ze mooie boeken las én een paar keer vijf sterren uitdeelde, bliezen ze haar niet zo van haar sokken als de boeken vorig jaar deden. 'Maar misschien moet ik het anders "wegen" dit jaar?' overpeinst ze. Het is duidelijk dat er over de Favoriet van het Jaar al een paar maanden van tevoren wordt nagedacht, maar vaker wel dan niet waren de Hebbanners blij dat ze nog even de tijd hadden om de knoop door te hakken.

Wat wordt jouw laatste boek van 2022?

Vuurvogeltje heeft hem zelfs al uit: De avonden van Gerard Reve. 'Het plan was eigenlijk om het in de laatste dagen van het jaar te lezen, gelijklopend met het boek, maar ik ben en blijf een streber die het werk graag veel te vroeg af heeft.' Om precies datzelfde probleem te voorkomen begint Boeck écht pas op 22 december. Voor Sven levert het laatste boek van het jaar een dilemma op waar we allemaal bekend mee zijn:

'Als dat laatste boek nu eens niet uit raakt tegen middernacht en pas erna. Telt hij dan voor 2022 of is hij het eerste boek van 2023?'

De meeste Hebbanners weten het echter nog niet. Zij laten zich graag verrassen, lezen naar hun stemming of kunnen niet goed inschatten wanneer ze hun huidige boek uit zullen hebben. Meep heeft een strategie die niet kan falen om te weten waarmee ze het jaar zal afsluiten: Galaxy Outlaws. 'Het zijn de eerste vier boeken in een bundel, dus hopelijk is dit genoeg voor heel december. En anders hebben ze nog 12 delen!'

Matthijs dacht zijn laatste boek al opgepakt te hebben, maar kreeg de smaak te pakken nadat hij Contract van Lars Kepler las. 'Het boek grijpt me net zo als het eerste boek, dus met een beetje geluk kan ik het derde boek over Joona Linna, Getuige, ook nog voor de jaarwisseling beginnen (en uitlezen?).'

Ben jij (alvast) tevreden over je Hebban Reading Challenge 2022?

Nanniebe is dik over haar Challenge heen en dat had ze ook wel verwacht, maar ook haar zelfgekozen leesuitdaging van 22 landen in 2022 bleek een eitje te zijn. 'Maar toch leuk om eens bij te houden welke landen veel aan bod komen en welke nauwelijks.' Zo ziet ze overal de zonzijde van in. Gelukkig is het alweer bijna 2023! Met nieuwe checklistcategorieën.

Karen had haar Challenge bewust wat lager gezet en het eveneens ruimschoots gehaald. Het in Topics bijkletsen over de checklist stimuleerde haar die er op het laatste nippertje weer eens bij te pakken. 'Ik ben zo iemand die de neiging heeft om altijd boeken te lezen die binnen mijn comfortzone liggen,' vertelt ze. 'Nu heb ik voor de categorie 'Een thrillerklassieker' In koelen bloede van Truman Capote opgepakt. Ik lees nauwelijks thrillers, maar wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Ik geniet er enorm van!'

Voor Marije is het haar eerste volledige Hebban-jaar. 'En wat vind ik het een leuk avontuur!' jubelt ze. 'Het aantal heb ik al dik gehaald, maar ik heb nog niet alle categorieën.' Ook bij de andere Hebbanners is de tevredenheid duidelijk te merken. Of ze nu zes boeken lazen dit jaar of de honderd over gingen, of zelfs wanneer ze het aantal niet haalden – in dat geval lazen ze in elk geval wél mooie boeken.

'Niet sprinten, lekker lezen.' – Daf

Over de auteur