Unterleuten is geweldig verfilmd als mini serie op ZDF

41Ornano 16 mei 2020
Door een toeval dat ik al niet meer kan reconstrueren installeerde ik een paar weken geleden de ZDF app, en zag daar als blikvanger de serie Unterleuten. Drie delen.
Ik ging kijken, want ik ben vijftig jaar na dato mijn middelbareschoolduits aan het ophalen.
Het was geweldig. Fantastisch. De sfeer, het verhaal, het spel van de acteurs, alles even goed.

Ik zocht wat achtergrond en ontdekte dat het boek achter de serie in Duitsland een bestseller was.
Juli Zeh, ik had nog nooit van haar gehoord maar ik kende dan ook geen enkele Duitse schrijver meer na Böll, Grass en Lenz.
Ik kwam erachter dat ook Juli Zeh zelf compleet ondersteboven was van deze tv serie.
Gaan kijken dus, iedereen die dit boek heeft gelezen.

Zelf ben ik het boek pas achteraf gaan lezen, of eigenlijk: luisteren, want ik heb een Hörbuch gekocht.
Is zo’n boek dan toch nog leuk, 24 uur lang? Ja, het was toch nog leuk.
Iemand die bang is om over dé mens, over bepaalde types mens, over zichzelf ongezouten typeringen tegen te komen die heeft pech. Je wordt ook uit de droom geholpen als je denkt dat een dorp geheel bestaat uit rust en kalmte.
Allerlei thema’s en tegenstellingen spelen mee in dit boek, Oost en West Duitsland, arm en rijk, jong en oud, man en vrouw, stad en dorp, nepotisme, socialisme, clanvorming, eigenbelang, eer en geweten. Alles komt aan bod, zonder dat het ook maar ergens geforceerd aandoet. Een geweldig boek dus, maar ga vooral ook naar de tv serie op zoek.

Meer recensies van 41Ornano