Een goed begin van de trilogie!

A van Steeg 02 oktober 2019
Louise Boije af Gennäs heeft met Bloedspoor het eerste boek van de Resistance-trilogie afgeleverd. Eerder las ik van haar het tweede deel Schijndood. Ondanks dat ik de trilogie niet op volgorde heb gelezen, is het verhaal goed te volgen. Een aantal zaken zijn voor mij nu meer duidelijk geworden. Het derde deel Doelgericht is reeds uitgekomen. De recensie van dit deel zal later volgen.
Sara is 24 jaar en heeft nog niet zo lang geleden haar vader verloren bij een verschrikkelijk ongeluk dat nogal wat vragen heeft opengelaten. Wanneer Sara naar Stockholm verhuist, vindt ze eerst een baantje waar ze hard voor moet werken, maar waarbij ze weinig verdient. Wanneer ze Bella hier ontmoet en een baan met een mooi salaris aangeboden krijgt, is de keuze snel gemaakt.
Al snel zijn de meiden vriendinnen, trekt Sara bij Bella in en zijn Bella’s vrienden deel van het leven van Sara. Zo leert ze ook haar vriend kennen. Het leven lacht haar toe, ondanks haar onderbuikgevoel. Klopt dit allemaal wel? Waarom werd zij voor deze PR-baan gevraagd?
Naast dit leven stort Sara zich op de gevonden dossiers die haar vader bewaard heeft. Waarom bewaarde hij al deze artikelen en krantenknipsels? Elk vrij moment leest ze wel een van de dossiers. Ondertussen gebeuren er in Sara’s omgeving onverklaarbare dingen. Zo heeft ze het gevoel dat ze achtervolgd wordt. Wie kan ze vertrouwen in deze twijfels?
Sara raakt steeds verder verstrikt in twijfels en vreemde gebeurtenissen. Na een aantal gebeurtenissen blijkt haar onderbuikgevoel geklopt te hebben. Hoe zal Sara omgaan met deze ontwikkelingen?
Bloedspoor is een sterke thriller en een goede start van deze trilogie. Het verhaal bouwt zich vlot op en veel mensen worden verdacht. Als lezer werd ik meerdere keren op het verkeerde been gezet. In het verhaal verweeft Louise Boije af Gennäs actuele politieke schandalen door het verhaal heen, waardoor het verhaal net dat beetje meer krijgt.
Af en toe had ik het gevoel dat het verhaal wat meer uitgewerkt had mogen worden en kennen sommige delen wat te veel fantasie en te veel toevalligheden, maar door de snelle verhaallijn vergat ik het ook snel weer.
Lezers die graag een goede thriller lezen, geschreven vanuit de ik-vorm, kunnen met de Resistance-trilogie rekenen op een paar heerlijke spannende leesuurtjes. Deel drie ligt hier al met smart te wachten. Hoe zal het verhaal met Sara in de hoofdrol, in het laatste derde deel aflopen?

Gelezen voor het blog Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg