Chalet 152 is verrassend verwarrend

A van Steeg 04 december 2019
Af en toe kom je een cover tegen die direct in het oog springt, als de achterflap net zo’n indruk maakt dan is het een boek die gelezen moet worden. Chalet 152 was voor mij zo’n boek.

Djoeke van ’t Hul heeft weinig te besteden. Hij is werkloos en geniet van een uitkering. Als hij op het verlaten vakantiepark een tijdje in de wintermaanden de chalet van zijn oom en tante kan bewonen, is de keuze voor Djoeke snel gemaakt. Djoeke betrekt chalet 152 .en ontmoet al snel de bijzondere Audrey d’ Autretsch met wie hij een affaire aangaat. Ondertussen doet hij wat hand en spantdiensten als vrijwilliger op het vakantiepark.

Wanneer Djoeke een ritueel bij vollemaan meemaakt aan de Noordzeekust kan hij zijn blokkade opheffen. Met een groep mensen ondergaan ze hallucinaties en ontstaan er bijzondere gedragingen. Als lezer zijn we ooggetuige van een trip waarop het verhaal zich grotendeels zich baseert. De ontstane situatie ontstaat door het gebruik van een brouwsel van de meesterplant ayahuasca. Door deze ervaring die een groot deel van het boek beslaat zoekt Djoeke antwoord op vragen over zijn leven. Wie ben ik? Wat wil ik? Hij gaat hierover in gesprek met een andere entiteit die hij ervaart tijdens zijn trip.

Na het dichtslaan van Chalet 152 was ik verward en wist ik niet zo goed hoe ik dit boek nu echt ervaren had. Het is een bijzonder, maar ook verwarrend boek. Logisch omdat het geheel zich vooral onder invloed van ayahuasca beschreven wordt.

Bijzonder is de benadering van het geheel die de auteur met de lezer deelt. In het dagelijks leven is Anton Valens naast schrijver ook kunstschilder. Zijn creatieve geest is terug te vinden in zijn schrijfstijl. Deze is bijzonder, beeldend, humoristisch en beeldend.

Chalet 152 is voor mij de eerste kennismaking van deze auteur. Ik heb het boek met gemengde gevoelens gelezen omdat het geheel vrij verwarrend bij mij binnenkwam. Toch is er iets in zijn schrijfstijl wat ik toch mooi vond en me aan het lezen hield. De beschrijving van dit boek zou ik categoriseren als verrassend verwarrend.

Anton Valens heeft een schrijfstijl die de lezer bij de leest houdt. Het is een boek die aandacht behoefd. Toch had ik graag meer willen lezen over de andere personages. In het verhaal komen ze wel aan bod maar voor mij kende ze weinig diepgang.

Al met al is Chalet 152 een boek die mij als lezer met vragen het boek dicht heeft laten slaan. Ik weet niet of ik het boek nu echt zo prettig vond of juist niet. Een bijzondere ervaring heb ik in ieder geval overgehouden na het lezen van dit verhaal.

Meer recensies van A van Steeg