Mooi! Al past de titel niet echt bij de inhoud van het boek

A van Steeg 22 september 2020
n 2019 verscheen het debuut, Het dubbele geheim van de familie Lessage, in Nederland en nu een jaar later is het tweede boek van Sandrine Destombes uitgekomen. De kinderen van het klooster is voor mij de eerste kennismaking met de auteur.

Wanneer in het kleine dorpje Crest een slingerende Peugeot 205 wordt aangehouden, kan Bénoit niet bedenken dat dit niet zomaar een aanhouding zal worden. In de auto zit naast de chauffeuse de tienjarige Léa die vertelt dat haar moeder dood is en de vrouw naast haar niet haar moeder is. Wat is hier aan de hand? De vrouw vlucht met de Peugeot weg en de auto verongelukt. Léa belandt in het ziekenhuis, maar de vrouw overlijdt. Als daarna ook nog een mannelijk lijk wordt gevonden met kerven op zijn hoofd, staat de politie in Crest een grote zaak te wachten. Wat gebeurt er toch allemaal in dit kleine dorpje?

Het dorpsklooster dat sinds mensenheugenis alleen door vrouwen wordt bewoond, lijkt te maken te hebben met deze zaken. De expertteams JENG (Justitiële Eenheid van de Nationale Gendarmerie) en NOV ( Nationale Onderzoekseenheid van Voortvluchtigen) worden opgetrommeld om deze zaken mee te helpen oplossen. Bénoit wordt tot zijn grote plezier toegevoegd aan het team JENG, omdat hij Crest al van kinds af aan kent. Hij heeft ambitie om ooit onderdeel van dit team te worden.

Al snel worden er nog meer lijken gevonden met kerven op het gezicht. Het blijken cijfers te zijn. Wie zijn er vermoord? En vooral waarom? Als Léa ook nog verdwijnt vanuit het ziekenhuis, is het aan de teams en Bénoit om de zaken op te lossen. Zullen ze op tijd zijn voor er nog meer moorden worden gepleegd?

De kinderen van het klooster is een mooi en bijzonder goed geschreven boek. Destombes heeft een unieke schrijfstijl die beeldend, boeiend en goed opgebouwd is. In het begin is het wat wennen, maar de plot is zeer goed uitgedacht. Het verhaal blijft van begin tot eind boeien en ik sloeg dan ook met een tevreden gevoel dit boek dicht.

Destombes heeft in dit boek de hoofdrol bij de vrouwen neergelegd, al moet de rol van Bénoit niet onderschat worden. Zijn personage zorgt voor een goede aanvulling in dit verhaal. Lange tijd wordt de lezer in het ongewisse gehouden wat er nu daadwerkelijk achter deze gebeurtenissen zit, maar het eind is echt bevredigend.

Het debuut van Destombes komt op mijn lange wensenlijstje en ik kijk uit naar haar volgende boeken. Vooral haar opbouw van de verhaallijn en bijzonder mooie schrijfstijl hebben mij doen laten genieten van De kinderen van het klooster. Ik geef dan ook graag 4.5 sterren.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg